Anarkisme i teori og praksis
Du er ikke logget ind.
DR2 i morgen kl. 21.50-22.30
Med politiets øjne: Fra betjent til kriger
´Fra slutningen af 1960erne frem til i dag finder en militarisering af politiet sted. Det starter med Vietnamdemonstrationen i '68, hvor demonstranter og betjente ender i et overraskende hadefuldt og politisk ladet masseslagsmål. I voldens kølvand følger Verdensbankdemonstrationen i 1970 og BZ bevægelsens utallige sammenstød med politiet frem til valgnatten 18. maj 1993, hvor politiets forældede taktik definitivt spiller fallit. Konsekvensen bliver en total omlægning af politiets udstyr og taktikker frem til de tungt bevæbnede betjente i kampuniform, der rydder Ungdomshuset i 2007, og senest politiets nye magtmiddel, den til klimatopmødet indkøbte vandkanon.
Tilrettelæggelse: Cathrine La Cour og Niels Birkemose.´
http://www.tvguide.dk/programmer/DR2/20 … _kriger---
Der er i øvrigt også om Palmemordet på samme kanal fra kl. 21.00, hvis det har nogen interesse!
er der nogle der kan lave rt rip ???
der kommer også "Paranoide er altid et skridt foran"
tema om overvågning ----osse på DR2 kl.18.25-20.00
Senest redigeret af manhunt2008 (31-01-2010 02:14:48)
Husk at slå over nu.
Det var sådan, okay. Hvad man kunne forvente, næsten helt afpolitiseret og et narrativ om 'den tabte uskyld' men måske lidt mindre åbenlys bias end frygtet. Jeg hæftede mig ved, at programmet gjorde lidt det samme som meget mediedækning om de her sammenstød - snakker om 'gadekampe' og brosten og molotovs mens det viser billeder af betjente der slår på folk, som sidder ned.
Rimelig sejt at programmet fokuserede på tidligere begivenheder, og ikke viste alt for meget af det samme foto-materiale fra ungerens rydning. Der var nogle ting, der var nye for mig - 'kamppoliti' fra 70'erne i babylyseblå flyverdragter med legetøjs-hjelme og tåregasgeværer, der lignede luftbøsser - hum... Og jeg anede ikke at strategien med at løfte politiet ind på de øverste etager på besatte huse via containere/kraner stammede fra helt tilbage i 80'erne.
Noget andet er hvordan politiet helt klart har rykket sig i offensiven over de seneste år, og nu nærmest foretager den her optrapning helt alene. Det kunne have været interessant at få en uddybning på hvordan militariseringen påvirker politiets tankegang under og efter aktionerne.
Nina skrev:
Noget andet er hvordan politiet helt klart har rykket sig i offensiven over de seneste år, og nu nærmest foretager den her optrapning helt alene. Det kunne have været interessant at få en uddybning på hvordan militariseringen påvirker politiets tankegang under og efter aktionerne.
Det behøver vi ikke danmarks radio til at forklare, det er en sød cocktail af mindreværdskomplekser,kokain,had og blodrus der driver dem..
Vold avler modavl var der nogle bzætter og andre aktivister der sagde i sin tid med henvisning til at når politiet brutaliseres, så bliver modstanden tilsvarende brutal.
Temmeligt banalt sagt, men ikke desto mindre er det nærmest det samme politiet siger i filmen, men her blot rettet imod aktivisterne.
Som udenforstående borger kan det nogle gange være vanskeligt, at tage stilling til hvilken side man skal stå på, når begge parter står frontalt overfor hinanden, og beskylder modparten for at optrappe konflikten.
H9 skrev:
Vold avler modavl var der nogle bzætter og andre aktivister der sagde i sin tid med henvisning til at når politiet brutaliseres, så bliver modstanden tilsvarende brutal.
Temmeligt banalt sagt, men ikke desto mindre er det nærmest det samme politiet siger i filmen, men her blot rettet imod aktivisterne.
Som udenforstående borger kan det nogle gange være vanskeligt, at tage stilling til hvilken side man skal stå på, når begge parter står frontalt overfor hinanden, og beskylder modparten for at optrappe konflikten.
jeg tror at det var meget politiets voldige handlinger der gjorde modstanden mere voldsom
fra vores side engang for nogen år siden.
men som det ser ud idag ser det ud som om flere ting har ændret sig.
bla. politiets voldige indavl med at de nærmest går efter konfrontationer
med demonstranter idag mange af de remedier som politiet har fået til at bruge
mod befolkningens retigheder og selvstænhed,
samt mod den folkelige opstand der tit kommer som følger af statens
indsnævringer befolkningens forskellighed og frihed.
med andre tror jeg at kampen har været på et mere gensidigt plan med
stil der hed at "vi opføre os pænt så længe i gør"
hvor imod idag hedder det mere
at politiet er nogle røvhuller fordi de kan
og har remedierne til det...
Her er en rip af optagelsen til glæde for det danske folk. :)
Titel: Med politiets øjne: Fra betjent til kriger
Beskrivelse:
Fra slutningen af 1960erne frem til i dag finder en militarisering af politiet sted. Det starter med Vietnamdemonstrationen i '68, hvor demonstranter og betjente ender i et overraskende hadefuldt og politisk ladet masseslagsmål. I voldens kølvand følger Verdensbankdemonstrationen i 1970 og BZ bevægelsens utallige sammenstød med politiet frem til valgnatten 18. maj 1993, hvor politiets forældede taktik definitivt spiller fallit. Konsekvensen bliver en total omlægning af politiets udstyr og taktikker frem til de tungt bevæbnede betjente i kampuniform, der rydder Ungdomshuset i 2007, og senest politiets nye magtmiddel, den til klimatopmødet indkøbte vandkanon. Tilrettelæggelse: Cathrine La Cour og Niels Birkemose.
http://www.myupload.dk/showfile/4311232f310.rar/
Password: anarchodk
Ateo må meget gerne smide den ind på sin blog-samling, jeg har ikke længere en RapidShare-account.
PS: Jeg ripper normalt ikke de udsendelser jeg har adgang til. Undtagelsen skyldes i dette tilfælde en kombination af programmets informativt høje niveau samt at ingen andre endnu har gjort det.
Tak til filmpusheren,
Fik ikke set dette, det første, af afsnittene, men så del 3 igår, der havde titlen "Fra Kongens tæskehold til folkets beskyttere". Dokumentaren tegnede et billede af politietaten som bevægende sig fra store bøller med bambusstokke, til den hjælpsomme gadebetjent der altid ved hvad klokken er og ikke er sen til at stoppe trafikken for at hjælpe ænder over vejen etc.
Da programmet var slut sad jeg lidt med en fornemmelse at cirklen var sluttet, og at vi nærmest var tilbage ved udgangspunktet...
Filmpusheren skrev:
Her er en rip af optagelsen til glæde for det danske folk. :)
Titel: Med politiets øjne: Fra betjent til kriger
.http://www.myupload.dk/showfile/4311232f310.rar/
Password: anarchodk
Ateo må meget gerne smide den ind på sin blog-samling, jeg har ikke længere en RapidShare-account.
PS: Jeg ripper normalt ikke de udsendelser jeg har adgang til. Undtagelsen skyldes i dette tilfælde en kombination af programmets informativt høje niveau samt at ingen andre endnu har gjort det.
filen er bilvet fjernet........
Senest redigeret af manhunt2008 (09-02-2010 00:11:18)
Oi..
man må ikke lægge filer op med et kodeord...
et trick er at kalde filerne noget som onkel arnes 50 års fødselsdag.
Blah, jeg har sat en ny upload i gang på et udlandsk site. Filen er den samme. Jeg smider linket ud i morgen tidlig når jeg engang er vågnet. Hvis andre har en hurtigere upstream end mig (256 kbps) og nåede at få fat i filen, må de dog godt komme mig til undsætning.
Here we go again: http://www.megaupload.com/?d=X8XNZ3M2