Anarkisme i teori og praksis
Du er ikke logget ind.
@ H9
Ok, mig der ikke havde fulgt ordentligt med ift. hvilke former for KUF'er i snakkede om :)
Men, jeg skriver selvfølgelig ikke for sjov eller uden at have styr på mine fakta - Oktober havde en ungdomsorganisation der hed KUF, der primært bestod af de unge folk fra Oktober der trak sig fra Rød Ungdom efter partikampen i DKP/ML - det du tidligere omtalte som "kuppet" i DKP/ML. Jeg ved dette fordi jeg selv var med i Rød Ungdom den gang...
Og, DKP/ML HAVDE i 80'erne en ungdomsorganisation der hed Kommunistisk Ungdoms Forbund (KUF) - dette kan jeg endda "bevise": http://www.leksikon.org/art.php?n=601
Du kan, ifølge APK, heller ikke stole på den pjece du har læst :)
http://www.apk2000.dk/apk/andredokument … ivning.htm
@ H9
og hvis man endelig skal være lidt nørdet, så kan man anføre at KUF faktisk er omtalt i den pjece du nævner - ikke som DKP/ML's ungdomsorganisation, men som eneste samarbejdspartner ift. at arrangere en international ungdomslejr i starten af 80'erne...
Yes du fandt en lille parentes-bemærkning om der havde eksisteret et ungdomsforbund (KUF) som hørte ind under DKP/ml ude på leksikon.org
Og jeg kan også godt se at jeg ikke fik kigget godt nok efter i hæftet om DKP/mls historie - som man ikke behøver at købe, men kan læse på nettet her: http://www.dkp-ml.dk/art/udgiv-37a.htm - for på s. 21 kan man læse følgende:
DKP/ml skrev:
Kun få måneder efter den 1. kongres stiftede partiet sit eget kommunistiske ungdomsforbund, KUF, som stillede sig den opgave at organisere og uddanne nye generationer af danske kommunister.
Derudover en række andre skøre ting, som jeg lige vil nævne et eksempel på!
DKP/ml skrev:
Og i den efterfølgende tid dannede partiet en række såkaldte »revolutionære masseorganisationer«: Den Revolutionære Fagopposition (RFO), Landbofronten, Marxistisk-Leninistiske Studenter (MLS) og Folkefronten mod Krig, Reaktion og Fascisme.
Landbofronten! :D
Regnede de mon med en eller anden form for kollektivisering af landbruget, og at der var basis og tilslutning for noget sådan blandt slut-halvfjerdsernes danske landmænd, siden det skulle forestille at være en masseorganisation!? :D
Konkret kan der læses mere om dette og perioden 1978-1991 her: http://www.dkp-ml.dk/art/udgiv-37a.htm# … 01978-1991
God fornøjelse! :D
Ps. Den skrivelse der stammer fra Oktober kender jeg også godt til - findes også i bogform, men den har jeg ikke!
Her kan man bl.a. læse følgende:
Oktober skrev:
Forfatterne er drevne revisionister, vant til at dække deres opportunisme bag henvisninger til marxismen-leninismen.
Det var ikke mere end 2 år tidligere, at vejene skiltes mellem dem, men nu er de tidligere kammerater pludselig drevne revisionister
Herunder noget andet:
Oktober skrev:
DKP/MLs krønikeskrivere ser partihistorien i et helt andet lys:
De angriber systematisk partiets kamp til forsvar for marxismen-leninismen og mod den moderne revisionisme af alle afskygninger, i dens fulde dybde og bredde. De betragter denne kamp som ‘sekterisk’ og ‘overdreven’. I deres forsøg på at gøre dette synspunkt plausibelt, må de skjule partiets virkelige linje og standpunkter gennem dets 18-årige revolutionære historie.
De undlader således at beskrive dets kamp mod den amerikanske imperialisme, den sovjetiske socialimperialisme og al imperialisme. De giver helt afkald på at beskrive dets kamp til forsvar for marxismen-leninismen og mod den moderne revisionisme og dens forskellige internationale strømninger, der også manifesterede sig og stadig mainifesterer sig i Danmark, og denne kamps betydning og virkninger:mod titoisme(SF), hrustjovisme/bresjnevisme/gorbatjovisme (DKP), kinesisk revisionisme (KAP), ‘eurokommunisme’ (SF, DKP m.fl.), guevarisme og castroisme, trotskisme (SAP,VS) osv. De kryber simpelthen udenom historien. Det er en kendsgerning - og en positiv kendsgerning - at de danske marxist-leninister i 60erne og 70erne og DKP/ML fra 78 fordømte ikke bare SUKPs 20. kongres og dens konsekvenser, men også invasionisnen i Tjekkoslovakiet (68), påviste den moderne revisionismes globale strategiske fallit i Chile (73), bekæmpede supermagtsrivaliseringen om verdensherredømme, indbefattet krige pr. stedfortrædere), det revisionistiske Kinas aggression mod Vietnam (79), Sovjetunionens invasion af Afghanistan osv. Det påviste den ‘kontrarevolution i kontrarevolutionen’, der fandt sted i Østeuropa; det fordømte ikke bare de moderne revisionister, men også det kontrarevolutionære polske Solidaritet (og dens pendenter) som redskaber for den vestlige imperialisme.
Sikke dog de kan kaste om sig med ismerne, men jeg kan selvfølgelig ikke bedømme hvem af dem der har ret, men har måske en tilbøjelighed til at tro mest på Oktoberfolkenes kritik af DKP/ml hæftet.
Men jeg har ingen intern erfaring med partierne, da jeg aldrig har været medlem af deres partier - endskønt jeg faktisk overvejede at blive medlem af DKP/ml for mange år siden.
har jeg forstået ret at anakisme også er imod privat ejendomsre eller er det for mht private huse og lejligheder
og hvilken styre form ku evt evt land få efter en revol lave af komunister og anakister siden nogel skriver " vi nakker dem efter revolen" husket situations tegn denne her gang .
få sku ondt af komunisterne først nakkede nazierne mange af dem efter de i aliance invaderet polen og komonerne havde dræbt næsten alle polske officere , og troede de sku dele europa mellem sig .
så iran fik de i samarbejde med dem der senere kaldte sig for hizbollah og andre utilfredse venstreorienteret fik smidt den kapitalistiske usa venlige shan ud og som tak nakkede hizbollah og præste styret dem stort set alle der ikke nåede og flygte , hvor uheldig har man lov til og være mht valg af aliance partere
@ H9
Landbofronten FTW!!!
Analysen var skam reel nok; der var en stor portion landarbejdere (ikke at forveksle med landmænd der karakteriseres som ejende), op til nutidens mekaniserede landbrug, der havde et objektivt proletarisk forhold til produktionsmidlerne og som derfor skulle organiseres i kampen mod deres udbyttere = herremændene...
Men jeg tror at Landbofronten må betragtes som et af de maoistiske levn der havde sneget sig med fra 70'ernes ML-bevægelse, dengang Klaus Riis og de andre senere udskældte betonkommunister rendte rundt og besatte huse og var slumstormere med langt hår og tjald i piben og blandt andet "befriede" Folkets Park og Hus...
molotov skrev:
@ H9
Landbofronten FTW!!!
Analysen var skam reel nok; der var en stor portion landarbejdere (ikke at forveksle med landmænd der karakteriseres som ejende), op til nutidens mekaniserede landbrug, der havde et objektivt proletarisk forhold til produktionsmidlerne og som derfor skulle organiseres i kampen mod deres udbyttere = herremændene...
.
Ja det er jeg altsammen godt klar over, men det var altså i 1979-1980 og da var det i det store og hele et overstået kapitel.
Jeg synes derfor også at det fremstår temmeligt grinagtigt :D
molotov skrev:
Men jeg tror at Landbofronten må betragtes som et af de maoistiske levn der havde sneget sig med fra 70'ernes ML-bevægelse, dengang Klaus Riis og de andre senere udskældte betonkommunister rendte rundt og besatte huse og var slumstormere med langt hår og tjald i piben og blandt andet "befriede" Folkets Park og Hus...
Det er i virkeligheden en misforståelse at det skulle være specielt maoistisk, men mao-tilhængerne har/havde jo også størst succes i fattige landbrugslande og egne.
Jeg vidste til gengæld ikke at K. Riis og Dorte Grenaa javde været med til at befri Folkets Hus, var de også med til at sikre og kæmpe for Folkets Hus mod den truende rydning dengang i 1970-1971?