Anarkistisk Debatforum

Anarkisme i teori og praksis

Du er ikke logget ind.

#1 05-02-2010 22:21:09

H9
Skribent

Hvad skal man mene?

Hvad skal man mene om maoisterne og deres aktioner i Indien?

Med alene denne artikel fra AIS ´Indiens regering i krig mod Naxalit-bevægelsen´ i baghovedet, forstår jeg godt maoisternes kamp for bedre og mere rimelige samfundsforhold.
Maoisterne i Indien består af en længere række af forskellige organisationer af både legal (mere parlamentarisk orienterede) og illegal (partisan/guerilla orienterede) karakter, og at det tilsyneladende er nødvendigt med en væbnet gren kan forklares ud fra de ekstreme forhold, samt det arkaiske kastesystem, hvor nogen er kasteløse og derfor ikke er sikret af den indiske forfatning imod diskriminering.

http://www.autonominfoservice.net/2010/ … %A6gelsen/

Skums signatur:
Talking to you about anarchy, is like telling a fish in a tank about the sea.

#2 06-02-2010 01:30:09

H9
Skribent

Re: Hvad skal man mene?

Jeg vil kraftigt anbefale at folk lige ser den film som der linkes til ude på AIS hjemmeside, ellers se den her:
http://www.youtube.com/watch?v=1O2WwESw … r_embedded
Det virker på mig som om at det som sædvanligt er de civile der er ofre i en drabelig magtkamp mellem det statslige sikkerhedsapparat og maoisterne.
En kamp der føres af begge parter med stor brutalitet imod civilbefolkningen, så jeg tror jeg trækker min >>forsigtige<< støtte til maoisternes ´befrielseskamp´ tilbage - jo mindre der kommer flere oplysninger på bordet.

Skums signatur:

#3 07-02-2010 13:27:04

venstreradikal
Skribent

Hej H9

Dine overvejelser og selve udkrystaliseringen af din vurdering af Naxalit-bevægelsen er jo simpelthen det mest optimale for sådan en artikel, som den omtalte. :)
Det er netop denne balancegang mellem informationsformidling på aktørenes præmisser og vores overordnede (uafhængige) situationsbeskrivelse, som udgør vores rolle som alternativt intervenerende "medie fra neden".

god søndag

"No nation - no border,
- fight law and order!"

#4 08-02-2010 22:43:05

H9
Skribent

Hej venstreradikal og tak for rosen :)

Uanset hvad man måtte mene om Naxalit-bevægelsen og dens metoder - nødvendige eller ej - så er det nok ikke ligefrem et EZLN, og deres metoder er efter alt at dømme betydeligt voldsommere og mere brutale end det er tilfældet med EZLN´s. Jeg frygter derfor også at det er en slags pendant til det berygtede peruvianske ´Sendero Luminoso´ selvom jeg tror den har større sympati i befolkningen .

Senest redigeret af H9 (08-02-2010 22:44:52)

Skums signatur:

Forum-brevfod

Forummet drives af FluxBB og tofu.