Anarkistisk Debatforum

Anarkisme i teori og praksis

Du er ikke logget ind.

#1 13-06-2008 16:54:14

Samfundsrevser
Skribent

Anarko-Primitivisme

Kære allesammen.
Jeg har længe haft den opfattelse af Anarko-Primitivisme blot var "det rene anarki" sådan som man tænker mht. jungleloven, altså det som de fleste folk normalt opfatter som anarki.
Men da jeg så en beskrivelse idag omkring Anarko-Primitivisme sådan mere specifikt, så jeg at ideologien stak dybere.

Findes der en anarkistisk retning som kun går ind for jungleloven hvor det hele er uden stat og socialdarwinisme? Det er vel ikke Anarko-Primitivisme?

På forhånd tak.

Samfundsrevser / Leonard

"Gradbøjning: Leder, ledere, ledest"

#2 15-06-2008 11:43:35

Nina
Skribent

Re: Anarko-Primitivisme

Jeg tror næppe du finder nogen bevægelse eller idé, anarkistisk som ikke-anarkistisk, som med egne ord og tanker forsvarer den såkaldte junglelov. At de så kan blive udsat for den kritik fra anden side af, er en anden snak.

Det ville jo også indebære at 'jungeloven' rent faktisk er et eksisterende fænomen, som den tilstand af brutalitet, hensynsløshed og stridigheder som mennesker åbenbart søger hen imod, hvis de får lov til det. 'Jungeloven', eller naturtilstanden om man vil, er et voldsomt politisk ladet begreb, og har ikke meget med menneskets fortid eller adfærd under statsløse omstændigheder at gøre, som enhver god anarkist ved :)

Tværtimod vil de fleste anarcho-primitivister mene de taler for de egentlige frie og bæredygtige samfund, og at det er civilisationen (og især den moderne, nuværende af slagsen) som har medført langt det meste vold og destruktion igennem menneskets historie. Noget jeg er enig i, hvis man ikke havde luret det ;)

Socialdarwinisme er i øvrigt et lettere anakronistisk begreb, og har været brugt på flere forskellige fronter som et (dårligt udtænkt) forsøg på at forsvare såvel eksisterende statslige og økonomiske strukturer som eugenik. Det tabte ret hurtigt terræn til egentlig sociobiologi, og har ikke særligt meget med 'jungeloven' at gøre - eller Darwin for den sags skyld.

edit: slåfejl.

Senest redigeret af Nina (15-06-2008 11:43:59)

#3 16-06-2008 08:26:04

Anonym
Anonym skribent

Nina er du modstander af civilisationen siden du skriver det her?

"Tværtimod vil de fleste anarcho-primitivister mene de taler for de egentlige frie og bæredygtige samfund, og at det er civilisationen (og især den moderne, nuværende af slagsen) som har medført langt det meste vold og destruktion igennem menneskets historie. Noget jeg er enig i, hvis man ikke havde luret det ;)"

Du vil måske hævde, at det er i kraft af den teknologiske udvikling under den moderne civilisation, at volden og destruktionen er eskaleret og, at den teknologiske udviklings forsatte fremdrift accelererer en stadig vold og ødelæggelse?

#4 16-06-2008 10:04:38

Daniell
Skribent

Skal vi virkelig til at pære rundt i alle primitivismens kortslutninger én gang til? Og hvorfor skal det absolut foregå på et anarkistisk debat forum?

#5 16-06-2008 13:02:42

oi
Skribent

Årh slap af Daniell. Teknologien i kombination med kapitalismen byder os da en, på mange punkter, fuldstændig sindsyg verdensorden! Jeg tror mange mennesker i første omgang lader sig inspirere til anarkisme efter at have betragtet det, vi kalder "den moderne civilisation". Det er en skræmmende(for nogen) virkelighed vi er en del af - og det at tænke i alternativer er vel kernen i en progressiv diskussion.

Daniell skrev:

Skal vi virkelig til at pære rundt i alle primitivismens kortslutninger én gang til? Og hvorfor skal det absolut foregå på et anarkistisk debat forum?

Jeg ved godt der er mange trolls på det her forum, som det kan være smart at sætte en prop i, men skulle vi ikke lige styre os med hvor og hvornår noget er konsensus!

Jeg har hermed ikke sagt at jeg selv er "primitivist"

#6 16-06-2008 19:13:03

vhs
Skribent

oi skrev:

Teknologien i kombination med kapitalismen byder os da en, på mange punkter, fuldstændig sindsyg verdensorden!

Ja og en kniv i kombination med en hånd kan føre til drab. Så lad os være imod knive?
Hallo, prøv lige din egen sætning dér. Der er et ret væsentligt element: kapitalismen.
Ville kapitalisme være ok uden teknologi? Hvorfor skulle teknologi være ondt uden kapitalisme?
Teknologi er hverken nødvendigt eller tilstrækkeligt for at have en sindsyg verdensorden. Der kan være sindsyge verdensordner uden teknologi og der kan være dejlige verdensordner med teknologi. Teknologi er altså neutralt - det er ikke ondt at kunne brødføde sin familie og hvad mennesker nu ellers er i stand til.

Så din sætning burde lyde "Kapitalismen byder os da en, på mange punkter, fuldstændig sindsyg verdensorden!"

Kapitalismen. I kombination med teknologi ja, men i kombination med hvad som helst. Kapitalismen bliver ikke mindre grum af at der er vingummibamser, så vi kan også sige at "Vingummibamser i kombination med kapitalismen byder os da en, på mange punkter, fuldstændig sindsyg verdensorden"... det ville være lige så sandt og lige så misvisende.

Fjern mikrobølgeovnen fra billedet af den nuværende verdensorden... vil der være mindre udbytning og ubehageligheder af den grund? Gu' vil der da ej.

Senest redigeret af vhs (16-06-2008 19:15:27)

http://vhs1.blogspot.com

"Når man ikke kan vinde på etik kan man jo altid bare vinde på retspolitik."
- Sod

#7 16-06-2008 20:02:39

oi
Skribent

Naturligvis udgør fænomenet teknologi ikke i sig selv problemet, naturligvis ikke.

Det er bare sådan, at den teknologi den vestlige verden har til rådighed, er grundet den billige arbejdskraft, som den "tredje verden" tilbyder. Du kan mene, at det er muligt at leve, som vi gør nu, uden at have dette globale klassesystem, men når man registrerer, at vi har den her skævvridning, må man som tidligere sagt tænke i alternativer... Kunne vi forstille os at leve i en verden hvor fladskærme, ipods, biler, kommunikationsredskaber osv ikke blev udtænkt, udviklet og anskaffet i samme hastighed - og kunne det at give afkald på teknologi ikke føre til større lighed?

vhs skrev:

Kapitalismen. I kombination med teknologi ja, men i kombination med hvad som helst. Kapitalismen bliver ikke mindre grum af at der er vingummibamser, så vi kan også sige at "Vingummibamser i kombination med kapitalismen byder os da en, på mange punkter, fuldstændig sindsyg verdensorden"... det ville være lige så sandt og lige så misvisende.

Jeg er ved at være træt af de der langt ude sammenligninger! Det er en uholdbar måde at argumentere på!

Forklar mig istedet hvordan du mener, at vi skal opretholde denne teknologiske vækst i et ikke udnyttende system.

Senest redigeret af oi (16-06-2008 20:05:07)

#8 16-06-2008 20:18:33

vhs
Skribent

Det er ikke spor langt ude, og det er ikke nogen sammenligning. Jeg påpeger at du har givet udtryk for en sætning af strukturen: "a & b => X" hvor 'a' (kapitalisme) er både nødvendig og tilstrækkelig for at føre til 'X' men 'b' ikke er nogen af delene. 'b' er altså fuldstændig irrellevant og kan altså udskiftes med hvad som helst. Om 'b' står for 'teknologi' eller for 'vingummibamser' ændrer ikke en tøddel på ligningen: så længe der er 'a' så vil der være 'X'.

Jeg ved ikke hvad du mener med 'teknologisk vækst'... hvis du mener videnskabelig udvikling, så kan jeg da ikke se hvorfor det ikke skulle kunne eksistere uden kapitalisme. Hvis du mener vækst i profit-rate, så vil det naturligvis ikke eksistere uden kapitalismen. Men som sagt: uddyb. For selvfølgelig kan man da producere fladskærme uden udbytning!!!

- Sod

#9 16-06-2008 22:10:31

oi
Skribent

Mmh... Jeg vil lige lade "a & b => X" snakken stå lidt, hvis det er ok.

Jeg er uenig med dig i, at teknologi skulle være neutral. Teknologi som fællesbetegnelse for menneskets tekniske landvindinger er naturligvis ikke ladet, da alle teknikker der udvikles, falder under betegnelsen teknologi. Ligesom at rigdom er neutral. Begreberne indeholder ikke nogen ladning, men det er kun som begreber. En bestemt teknologi kan være negativ, positiv eller neutral alt efter øjnene der ser. Jeg mener at store dele af den teknologi vi har i besidelse i vesten, har negativ indflydelse på vores globale fælleskab.

Senest redigeret af oi (16-06-2008 22:28:26)

#10 16-06-2008 22:42:22

Daniell
Skribent

oi skrev:

Årh slap af Daniell. Teknologien i kombination med kapitalismen byder os da en, på mange punkter, fuldstændig sindsyg verdensorden!

Teknologien i kombination med en kollektivistisk/kommunistisk økonomi byder os grundlaget for et anarkistisk samfund. Den kapitalistiske verdenorden ER sindsyg, men en verden hvor man forsøger at rulle den teknologiske udvikling baglæns og afvikle den menneskelige civilisation er endnu mere sindsyg. Primitivisternes utopi forudsætter at størsteparten af menneskeheden forsvinder fra jorden og indtil vi har set en løs plan for hvordan primitivisterne har tænkt sig at skaffe dette enorme befolkningsoverskud af vejen, syntes jeg at vi bør nægte at forholde os til dem. Primitivismen er efter min mening den mest barbariske og menneskefjendske idé, menneskeheden endnu har fostret - men heldigvis også den mest urealistiske og urealiserbare.

oi skrev:

Jeg tror mange mennesker i første omgang lader sig inspirere til anarkisme efter at have betragtet det, vi kalder "den moderne civilisation". Det er en skræmmende(for nogen) virkelighed vi er en del af - og det at tænke i alternativer er vel kernen i en progressiv diskussion.

Der er absolut intet progressivt i primitivismen, ligesom den ikke har det fjerneste slægtskab med anarkismen - og derfor forstår jeg ikke hvorfor vi igen og igen skal forholde os til den på et anarkistisk debatforum. Desuden ER anarkismen en del af "den moderne civilisation", vi kan takke civilisationen for at mennesket overhovedet er blevet i stand til at fostre tanken om anarkiet.

oi skrev:

Jeg ved godt der er mange trolls på det her forum, som det kan være smart at sætte en prop i, men skulle vi ikke lige styre os med hvor og hvornår noget er konsensus!

Problemet er blot at diskussionen om primitivismen allerede er blevet taget mange gange og det er en smule frustrerende at den skal begynde forfra hver anden måned - kunne vi ikke bare fortsætte en af de gamle debatter, så vi er fri for at gentage os selv igen og igen?

Senest redigeret af Daniell (16-06-2008 22:43:23)

#11 16-06-2008 23:03:48

vhs
Skribent

Om jeg tvinger nogen til at arbejde for mig med at pløje mine marker med en antik jernplov, eller om jeg tvinger dem til at gøre det med en moderne traktor, er sgu underordnet. Det er ikke teknologien der gør det forkert!!! Det er udbytningsforholdet.

Hvis de jog mig som herremand på porten og overtog marken i fællesskab, så ville det sgu være godt for dem at have en traktor istedet for den gamle plov. Det ville betyde at de kunne forsørge sig selv og ikke sulte ihjel - det ville måske endda betyde at de kunne overleve som anarkistisk kollektiv og inspirere andre!

Hvis de jog herremanden på porten og smadrede gårdens traktor, så de bagefter kunne sulte ihjel i fællesskab, så ville de sgu næppe inspirere særligt mange til lignende aktioner. Og hvis samtidig spredte den tåbelige påstand at herremandsvældet og traktorer hænger uløseligt sammen, så ville de ihvertfald ikke!

At påstå at teknologien i sig selv er udbyttende m.v. er at gøre anarkismen umulig: hvem i alverden med et minimum af intelligens ville dog være anarkist, hvis de der kalder sig anarkister hævder dels at anarkismen er umulig (for der kan til syneladende ikke findes anarkisme når der findes traktorer) og dels at hvis den var mulig, så ville den betyde sultedøden og tab af velfærd. Det er anti-anarkistisk propaganda. Det er den slags sludder anarkismens fjender forsøger at fremme.

Anarkisme er troen på at man faktisk godt kan organisere samfundet ligeværdigt og uden hierarkier. Hvis man hævder at den slags ikke er mulig, fordi en tilfældig genstand (en mikrobølgeovn, en traktor, et vandingsanlæg osv) eksisterer, så er man vel ikke anarkist, for så tror man jo ikke på at mennesker kan organisere sig ligeværdigt. Kræver det at bekende sig til anarkismen ikke at man i det mindste tror at anarkismen faktisk er mulig?

Med eller uden en fladskærm

- Sod

#12 16-06-2008 23:13:16

oi
Skribent

God respons Daniell!

Jeg tror det er lidt urealistisk at se dette debat-forum, som der hvor den den gyldne plan for anarkiets udførelse skulle udtænkes og nedfældes. Det er først og fremmest et forum, hvor der kan udveksles meninger og hvor man kan blive klogere og gøre hinanden klogere - som jeg ser det. Jeg er foreksempel rimelig ny herinde og er ikke stødt på en diskussion om "Anarko-Primitivisme" før. Jo, udtrykket er ofte oppe at vende, men jeg mener ikke vi kan sige "færdig diskussion, videre!". Også selvom diskussionen førhen er blevet taget. Selvfølgelig skal diverse såkaldte "tosser" sættes på plads, ellers ville debatten til tider blive  meget træg, men igen, vi skal også passe på ikke sætte os fast på en eller anden urokkelig konsensus. Det kan også kvæle diskussionen og i sidste ende er der ingen af os, der repræsenterer den rigtige holdning alligevel.

Lidt off-topic, ved det.

#13 16-06-2008 23:29:46

Samfundsrevser
Skribent

vhs skrev:

Om jeg tvinger nogen til at arbejde for mig med at pløje mine marker med en antik jernplov, eller om jeg tvinger dem til at gøre det med en moderne traktor, er sgu underordnet. Det er ikke teknologien der gør det forkert!!! Det er udbytningsforholdet.

Hvis de jog mig som herremand på porten og overtog marken i fællesskab, så ville det sgu være godt for dem at have en traktor istedet for den gamle plov. Det ville betyde at de kunne forsørge sig selv og ikke sulte ihjel - det ville måske endda betyde at de kunne overleve som anarkistisk kollektiv og inspirere andre!

Kloge ord! :)

Samfundsrevser / Leonard

#14 17-06-2008 01:12:20

Anonym
Anonym skribent

For dem der gerne vil vide lidt om vor tids største teoretiker (John Zerzan) indenfor anti-civilisations bevægelsen og primitivismen, så kan de se denne film af 6 minutters varighed
http://images.google.dk/imgres?imgurl=h … a%26sa%3DG
Der er også mulighed for at lytte til div. radioudsendelser med Zerzan ude på sitet.

#15 17-06-2008 08:26:52

Daniell
Skribent

Og så vil jeg igen anbefale følgende:

Anarchism vs. Primitivism (Brian Oliver Sheppard):
http://libcom.org/book/export/html/12960

Civilisation, Primitivism and anarchism + Is primitivism realistic: an anarchist reply to John Zerzan and others (begge af Andrew Flood):
http://www.myimagehub.com/files/5402/primitivism.rar
eller
http://rapidshare.com/files/109359140/primitivism.rar

#16 17-06-2008 16:16:49

Anonym
Anonym skribent

oi skrev:

Selvfølgelig skal diverse såkaldte "tosser" sættes på plads.

Sikke en smuk formulering. Hvem er tosserne, og hvordan skal de sættes på plads?

#17 17-06-2008 16:53:41

oi
Skribent

Ordet "tosse" er bare blevet brugt herinde om folk, der kommer ind på boardet og ytrer nogle helt mærkelige ideer om anarkismen, uden at have sat sig grundlæggende ind i hvad anarkisme er og ikke er. Her kan det være nyttigt, meget firkantet, at sige: "hey, du er helt galt på den! tænk dig om, så kan vi tale videre".

Egentlig kan tosser jo være alle mulige, men jeg tror, at dem jeg debaterede med i denne tråd, ved hvad jeg snakkede om. Håber jeg :S

Edit: agressive udbrud slettet, oi

Senest redigeret af oi (18-06-2008 20:26:21)

#18 18-06-2008 20:46:36

Nina
Skribent

Jeg kan simpelthen ikke overskue den egentlige diskussion der foregår, om teknologi, m.m., men jeg vil altså gerne lige sige det her:

Daniell, du skal være velkommen til at mene at anarcho-primitivisme er noget ubrugeligt sludder og skadeligt for hvad du opfatter som progressive kræfter indenfor massesamfundet, men jeg synes du skal overveje om du virkelig synes det virker særlig inkluderende og anarkistisk (og bare rimeligt) at kaste sig ind i en diskussion i sin opstart og prøve at kvæle den til tavshed med aggressiv og skinger retorik, og derfor prøve at påberåbe sig en eller anden konsensus-stemning om at diskussioner om anarcho-primitvisme bare er skidetrættende for allesammen på det her forum (du kunne f.eks.i stedet vælge at lade være med at læse og blande dig i tråden og lade andre evt. interesserede/nysgerrige have den i fred) . Jeg synes det er ret irrritende at være vidne til en debat-teknik, som mest går ud på at råbe andre til tavshed, især når det omhandler emner jeg selv er interessante og relevante. Og udover det, en 'I er nogle fjolser og I tager fejl og her er nogle links der fortæller hvorfor' er ikke pokkers konstruktivt, fordi den slags har en tendens til at bringe folk i defensiven og fremmegøre dem overfor ens pointe(r).

Senest redigeret af Nina (18-06-2008 20:47:17)

#19 18-06-2008 21:23:17

Anonym
Anonym skribent

Nina har du læst John Zerzan og, hvad er dit forhold til primitivismen?

#20 18-06-2008 21:27:14

Daniell
Skribent

Nina, i forhold til primitivismen (ordet anarko-primitivisme er noget sludder) mener jeg at den vigtigste opgave for anarkister er at markere en klar afstandtagen - det ville være en katestrofe hvis folk begyndte at forveksle primitivismens afsindige forestillinger med anarkismen, ligesom det ville være en katastrofe hvis nationalisme eller kapitalisme blev synonym med anarkisme, sådan som de såkaldte national-anarkisterne og anarko-kapitalisterne ønsker det. Hvis kapitalismetilhængere, nationalister eller primitivister vil lufte og diskutere deres idéer syntes jeg at de bør gøre det i deres egne fora - så vi i stedet kan diskutere anarkisme her.

#21 18-06-2008 21:46:19

Presz
Skribent

Jeg må indrømme at jeg fandt dit indlæg ganske morsomt VHS, meget fin fortælling :)

I starten var jeg tiltrukket af primitivismen, men det var mest siden med at vi skal have en bæredygtig udvikling. Jeg kan på ingen måder i dag se mig selv i bås med den slags. Desuden mener jeg sagtens at vi, med lidt omtanke og reorganisering af samfundet, kan opnå at leve i fin balance med den natur der omgiver os.
Jeg mener også som andre har givet udtryk for her på forummet, at det på ingen måder er realistisk med primitivisternes ideer, og at de er helt uforenelige med Anarkismen.

At sørge for at folk ikke forveksler primitivisme med anarkisme, som Daniell argumenterer for, er det samme som når vi prøver at hjælpe folk til at forstå at Anarkister ikke er terrorister, eller hvad folk ellers associerer ordet og ideologien med.
Jeg mener at der er kommet masser af fine argumenter i mod primitivismen her i tråden, endda suppleret med ekstra baggrundsviden i form af links til videre læsning.

#22 18-06-2008 22:31:22

Nina
Skribent

Jo tak Daniell, jeg ved godt du ikke kan snuppe anarcho-primitivismen, jeg påpegede bare at jeg synes det er mildest talt uheldigt at rette et så heftigt og aggressivt frontalangreb på en diskussion. Den måde at prøve at bestemme over debatten eller hvad der er acceptabelt sprogbrug er ikke særlig sej. Eksempelvis var det, sidst jeg tjekkede, ikke op til dig at bestemme over dette forum, og det er altså temmelig dårlig stil at nægte at give folk rum til at føre en debat om hvordan et samfunds økonomiske strukturer og kompleksitet hænger sammen med dets teknologiske muligheder og tilgængelige ressourcer. Du har en mening; jeg har en anden, og selvom du raser på primitivisme-debatten kunne det jo tænkes at der var folk der havde lyst til at diskutere disse emner, om ikke andet så bare for et større perspektiv.

(på samme måde ville jeg i øvrigt ikke blive rasende over der kom debatter om anarcho-kapitalisme eller nationalanarkisme i seperate tråde, for dem som måtte have en interesse, og det burde du altså heller ikke være. Problemet opstår jo først når der er tale om sabotage af øvrige diskussioner.)

Nåh. Nok om det.

Anonym skrev:

Nina har du læst John Zerzan og, hvad er dit forhold til primitivismen?

Jeg har ikke beskæftiget mig særlig meget med Zerzan, primært fordi det jeg har læst ikke har været synderligt imponerende. For mig at se baserer han meget af sine skriverier på fringe science, og falder meget i grøften med ideen om en tabt Edens Have (f.eks. hans påstand om telepatisk kommunikation hos visse historiske jæger-samler stammer, totalt skørt), en variation over god/ond temaet.

Jeg vil mene der findes skribenter som er langt mere interessante og med bedre analyseapparater (såsom Daniel Quinn, Derrick Jensen, Chellis Glendinning, m.fl), og jeg vil mene de har ret i utroligt mange ting  og i hvordan civilisation er opstået på et udbyttende, destruktivt grundlag, både overfor mennesker og resten af jorden, og vil fortsætte med dette, idet massesamfundets eksistens er afhængig af det. Du må godt kalde mig primitivist hvis du har lyst, men jeg gør det ikke selv - ikke andet for sjov :)

#23 18-06-2008 22:31:59

oi
Skribent

Ok ok, primitivisme er uforenlig med anarkisme, men det tillader på ingen måde folk at affeje teknologi-kritiske synspunkter. At mene, at nutidens teknologi-kulter / vores måde at benytte teknologi på - ikke er problematisk, mener jeg personlig er skudt i hovedet! Men ok, med det statement får jeg nok ikke overbevist nogen...

Daniell skrev:

(ordet anarko-primitivisme er noget sludder)

Jeg bryder mig virkelig ikke om denne form for retorik, en retorik der ikke desto mindre er meget udbredt herinde. Jeg oplever det som en slags politiker-sprog.

Senest redigeret af oi (18-06-2008 22:37:48)

#24 18-06-2008 22:50:49

Presz
Skribent

Nina skrev:

på samme måde ville jeg i øvrigt ikke blive rasende over der kom debatter om anarcho-kapitalisme eller nationalanarkisme i seperate tråde, for dem som måtte have en interesse,

Det ville jeg nok, for den slags er helt uforeneligt med det som jeg kæmper for. Hvorfor give plads til folk der agiterer for Nationalisme og Kapitalisme? Ideologier og ideer som er undertrykkende og udbyttende! Det mener jeg er helt hul i hovedet.

Det er netop nogle af de ting jeg kæmper indædt imod og som jeg mener skal afskaffes og nedbrydes før vi kan få et harmonisk anarkistisk samfund.

@ Oi
Jeg kan sagtens følge din ide om kritik af visse former for teknologi.
Vi må jo f.eks. sørge for at vi ikke ødelægger naturen, da denne er vores eksistensgrundlag, og det kan ske ved forkert brug af Teknologi.

Hvis vi tager Traktor eksemplet igen, så ville det være forfærdeligt hvis arbejderne, efter at have smidt herremanden på porten, blev ved med at bruge traktoren til at sprøjte med gifte og forurene grundvandet mm. De burde i stedet for omlægge til bæredygtig produktion.

Senest redigeret af Presz (18-06-2008 22:54:38)

#25 18-06-2008 23:12:07

oi
Skribent

Jeg ser først nu, at du har lavet en @oi også. Derfor svarer jeg lige på den øverste halvdel af dit indlæg...

Næ, men Presz, jeg forstår at du ønsker at nedbryde disse ting, men det jo ikke ensbetydende med at de skal holdes ude af debatten. Det er i mine øjne lidt forkert at tro, at fordi du udryder noget på et board, udryder du det i verdenssamfundet.

Ja, så kunne man tale for at vi også skal kunne tale anarkisme herinde og ikke afspores af diverse vildfarne ideer. Men hvor snævert skal spillerummet være? Jeg forstår, at hvis en konservativ kommer væltende ind og siger noget i retning af: "hvordan vil i undgå at alle slår hinanden ihjel, når i har opløst samfundet!?", så må man sige fra eller ignorer vedkommende. Men en diskussion om anarko-primitivisme kunne faktisk føre en masse gode tanker med sig, ingen tvivl om det. Dem der tager afstand fra sådanne ideer, skal så bare stå fast på disse holdninger! Eller begrænse sig til at sige "jeg mener ikke anarki er foreneligt med primitivisme" evt. "af den og den årsag", så kunne man formode at andre måske ville forstå synspunktet, samtidig med, at vedkommenes aversion mod nutidens teknologiske kultur kunne antage en konstruktiv form.

#26 18-06-2008 23:15:45

Flab
Skribent

Daniell skrev:

Nina, i forhold til primitivismen mener jeg at den vigtigste opgave for anarkister er at markere en klar afstandtagen - det ville være en katestrofe hvis folk begyndte at forveksle primitivismens afsindige forestillinger med anarkismen, ligesom det ville være en katastrofe hvis nationalisme eller kapitalisme blev synonym med anarkisme, sådan som de såkaldte national-anarkisterne og anarko-kapitalisterne ønsker det.

Er helt enig med Daniell her. Specielt fordi fjender af anarkismen gennem tiden har forsøgt at skyde den alverden i skoene, og ofte med succes. Dette er blandt andet grunden til at de færreste danskere rent faktisk ved hvad den politiske ideologi anarkisme egentlig dækker over. Jeg tror at de første associationer majoriteten af den danske befolkning får, når de hører ordet anarkisme er, den evigt irriterende, - "kaos og anarki" - hvorefter det næste nok er noget med et stenaldersamfund (ok, jeg er så også fra jylland, så det er forhåbentligt blot majoriteten af jyder).

Det faktum er et kæmpe problem hvis anarkismen i DK nogensinde skal komme udover det subkulturelle stadie. Derfor er det vigtigt at os (venstreradikale) anarkister tager afstand (hader det udtryk, det lyder som tom borgerlig retorik) fra kaosideen og primitivismen. Dernæst bør vi gøre os klart hvordan man bedst får formidlet en brugbar anarkistisk samfundsanalyse og begrebsopklaring. Vi skal selvfølgelig ikk kalde os andet end anarkister (når det jo er det vi er), for bedre at blive forstået - Den slags "selvnyopfinden" lader vi fascisterne og nazisterne om, det har de altid været gode til. Det kunne ellers være sjovt med en lille navneleg til hvad anarkismen ellers skulle hedde, nu da den nok i nutidens DK er ret misforstået (selv blandt folk der kalder sig anarkister).

#27 18-06-2008 23:36:01

Daniell
Skribent

oi skrev:

Ja, så kunne man tale for at vi også skal kunne tale anarkisme herinde og ikke afspores af diverse vildfarne ideer. Men hvor snævert skal spillerummet være? Jeg forstår, at hvis en konservativ kommer væltende ind og siger noget i retning af: "hvordan vil i undgå at alle slår hinanden ihjel, når i har opløst samfundet!?", så må man sige fra eller ignorer vedkommende. Men en diskussion om anarko-primitivisme kunne faktisk føre en masse gode tanker med sig, ingen tvivl om det.

Men oi, vi har da som anarkister væsentligt mere til fælles med en konservativ end vi har med primitivisterne, der ønsker at afvikle den menneskelige civilisation og rulle den teknologiske udvikling nogle 1000 år tilbage! Og jeg kan da se en meget mere spændende og vedkommende diskussion udfolde sim omkring det nævnte konservative spørgsmål end jeg kan i spørgsmålet om hvorvidt anarkiet er muligt i et agrarsamfund eller om den teknologiske udvikling skal rulles helt tilbage til det udviklingsniveau man havde i et jæger og samler samfund

Senest redigeret af Daniell (19-06-2008 00:35:29)

#28 18-06-2008 23:43:13

Presz
Skribent

oi skrev:

Næ, men Presz, jeg forstår at du ønsker at nedbryde disse ting, men det jo ikke ensbetydende med at de skal holdes ude af debatten. Det er i mine øjne lidt forkert at tro, at fordi du udryder noget på et board, udryder du det i verdenssamfundet.

Godt du forstår det første i det mindste ;) hehe

Men jeg er ikke så naiv at tro det du skriver, det har jeg faktisk heller ikke givet udtryk for. Jeg mener blot at hvis vi skal åbne for alle de perverterede retninger som bruger "anarcho-" præfikset om sig selv, så kunne vi lige så godt nedlægge forummet. (Det er måske lige i overkanten)
Men jeg undrer mig tit over hvorfor at primitivismen er bredere accepteret og tolereret blandt anarkister i modsætning til f.eks. anarcho-kapitalisme(Jeg væmmes bare ved ordet).
Jeg skal selvfølgelig ikke bestemme, overhovedet, jeg giver bare udtryk for min holdning og min støtte til de andre som også mener at det er forkert at betegne diverse mærkelige påfund som anarkisme. :)

#29 19-06-2008 00:44:35

Daniell
Skribent

oi skrev:

Daniell skrev:

(ordet anarko-primitivisme er noget sludder)

Jeg bryder mig virkelig ikke om denne form for retorik, en retorik der ikke desto mindre er meget udbredt herinde. Jeg oplever det som en slags politiker-sprog.

Det er såmænd bare min oprigtige mening oi! Anarkisme og primitivisme er uforenelige størrelser og derfor er ordet 'anarko-primitivisme' noget sludder, på samme måde som ordene anarko-kapitalisme, national-anarkisme og anarko-stalinisme er det.

Senest redigeret af Daniell (19-06-2008 00:50:04)

#30 19-06-2008 01:10:24

vhs
Skribent

@ Presz: I moderne tid er emnet miljø og bæredygtighed komme frem. De er ikke som sådan en integreret del af nogen politisk ideologi, da de fleste ideologier opstod før man var bevidst om hvad industrialiseringen gør ved naturen... Men naturligvis SKAL vi integrere miljø-bevidsthed i anarkismen (og det er de fleste anarkister da også ganske bevidste om). Det betyder at der ikke skal produceres på samme måde og i samme omfang som idag! Det betyder ganske rigtigt at der skal SKÆRES NED i antallet af plastik-engangs-computerere osv...
... men at sige at vi skal stoppe med at producere forurenende lort og forpeste vore børns fremtid er på ingen måde det samme som at være imod teknologi og fremskridt. Tværtimod skal der mere teknologi og rigtigt fremskridt til! Vi skal udvikle bæredygtige teknologier og kvalitetsprodukter. Det er sund fornuft ikke at forurene sin verden og der skal ikke være profit-motiver til at gøre det.

Det er altså ikke miljø-hensyn der gør primitivister til noget specielt. Det er tanken om at politiske forhold og menneskets frigørelse er uløseligt forbundet til produktionsmidlerne - tanken om at undertrykkelse og udbytning er et produkt af bestemte døde teknologier istedet for at produktionsforhold, økonomiske, sociale og politiske interesser. Dét er det der gør primitivismen til noget særligt - og til noget, der ER FORSKELLIGT fra anarkismen.

@ Nina: Når man opfinder en helt ny ideologi, der har en fuldstændigt anden analyse af samfundet, af hvad der skal til, hvad der forårsager problemerne, hvad problemerne er, hvem man 'holder med', og hvordan man vil opnå noget - ALLE disse og mange flere emner er i primitivismen fuldstændigt løsrevet fra den 'traditionelle' anarkisme, og primitivismen bygger ikke det mindste på den anarkistiske tradition - når man sådan opfinder en helt ny ideologi men giver den et navn, der allerede er 'optaget, så bør man altså ikke blive fornærmet når de anarkister, der allerede eksisterer, og har eksisteret i 150 år beder én om at kalde sig noget andet. En helt ny ideologi der hverken har anarkistiske analyser, metoder eller mål er ikke en anarkistisk ideologi men netop en NY ideologi og bør have et NYT navn. Hvis primitivismen anså sig selv som sympatisk indstillet overfor anarkismen (som er en progressiv ikke regressiv ideologi med udgangspunkt i klassekampen ikke i hvad enten det er primitivismen har udgangspunkt i), så ville den vel for pokker vise anarkismen lidt respekt for dens navn, bevægelse og tradition ved ikke at kalde sig selv det samme.

Vi kan godt diskutere primitivisme - vi kan også diskutere liberalisme og alt muligt andet - men jeg kan ikke diskutere en ny ideologi - der er modstander af fremskridt og klassekamp! - som om den var en del af en helt anden ideologi...

Vi kan også diskutere hvor meget der skal ændres af rene miljø-hensyn... det er en teknisk diskussion, vi ikke umiddelbart kan besvare endegyldigt. Men primitivismen handler ikke om miljøhensyn - det er en politisk ideologi der mener at menneskets frigørelse kommer af at leve uden teknologi og samfund... det er noget fuldstændigt andet end en miljø-diskussion.

Senest redigeret af vhs (19-06-2008 01:19:19)

- Sod

#31 19-06-2008 01:23:45

oi
Skribent

@Presz og Daniell: har læst svarene...
Edit: Mit eksempel med den konservative havde været bedre, hvis han havde sagt: "alle slår hinanden ihjel, når i har opløst samfundet!?"

#32 19-06-2008 07:08:26

Presz
Skribent

Det forstår jeg nu vhs, men det betyder vel ikke at primitivisterne holder sig tilbage fra at markedsføre sig på baggrund af "Hamoni med naturen" og "Bæredygtighed". Jeg tænker specielt på filmen "Surplus" som blandt andet har John Zerzan inde over.
Så jeg har aldrig været primitivist, men altid været for bæredygtig udvikling, og jeg troede på et tidspunkt at det var primitivismen der kunne give mig det. På det tidspunkt vidste jeg ikke ret meget om primitivismen, men romantiseringen passede godt til mig på det tidspunkt. Jeg har såmænd også været inde over noget crimethinc, hvilket ikke ligefrem er noget jeg flager med længere ;) Jeg er godt klar over, og har været det i et stykke tid, at det ikke er sandt, og at vi må en helt anden vej.

Man har jo lov til at blive klogere med tiden ;)

Men vhs, du må vel give mig ret i, at hvis man kritiserer visse teknologier på baggrund af deres manglende bæredygtighed, så er man vel teknologi-kritisk, men ja, det har selvfølgelig bestemt ikke noget med primitivismen at gøre. Det var såmænd blot for at svare på ois indlæg længere oppe, hvor oi spørger til om man overhovedet kan være teknologi-kritisk hvis man ikke er primitivist(Sådan som jeg forstod oi formulering)

Eller mener du at det er forkert at kalde det teknologi-kritisk så? Kan man bruge et andet ord?

#33 19-06-2008 07:43:50

vhs
Skribent

Presz skrev:

Men vhs, du må vel give mig ret i, at hvis man kritiserer visse teknologier på baggrund af deres manglende bæredygtighed, så er man vel teknologi-kritisk, men ja, det har selvfølgelig bestemt ikke noget med primitivismen at gøre. Det var såmænd blot for at svare på ois indlæg længere oppe, hvor oi spørger til om man overhovedet kan være teknologi-kritisk hvis man ikke er primitivist(Sådan som jeg forstod oi formulering)
Eller mener du at det er forkert at kalde det teknologi-kritisk så? Kan man bruge et andet ord?

... bumbum... man kan vel godt være teknologi-kritisk. Jeg synes det er fjollet at være 'kritisk' overfor teknologi som sådan. Teknologi er tænkning og handling. Det er studie af naturen og at gøre sit liv lettere, at finde løsninger på problemer. Så længe der er tænkende mennesker så længe vil der være teknologi. Teknologien har givet os masser af fremragende ting, så ... selvfølgelig kan man være generelt teknologi-kritisk, men det er da fjollet. Generelt afhænger en teknologis værdi af hvem der bruger den og hvordan! En kniv er glimrende til at skære ting over med - det kan være godt eller skidt alt efter hvilke ting det er. Men jeg kan nu godt selv være kritisk indstillet overfor visse teknologiers eksistens: Der er ikke meget sjovt eller positivt ved atomvåben, sennepsgas, time-management-production m.v. Men det er enkelte produkter ikke 'teknologien' som sådan.

Noget helt andet - En enkelt ting om primitivisme og miljø: Hvis vi nu afskaffede al teknologi, der er opstået inden for de seneste 6.000 år - og hvis vi nu antager at primitivister ikke har lyst til at kvæle 5 milliarder mennesker med deres egne hænder (ja, de kan jo ikke bruge højteknologiske våben), så er der lige en enkelt ting (til den meget lange liste) at tænke over her: ! Vi må vel godt bruge ild-teknologien, ikke? Vi behøver ikke at fryse ihjel eller leve af råt kød? Men et bål laver altså rigtigt meget CO2 - mere end et kulkraftværk gør, hvis man fordeler værkets forbrug på alle de personer det forsyner. Hvis alle mennesker skulle få deres varme og tilberede deres mad med noget så lav-teknologisk som et bål, så ville vi stadig have menneskeskabt klimaforandring! Svaret på de fleste miljøproblemer er naturligvis BEDRE teknologi - fremskridt, ikke tilbageskridt...

Hvis "Grøn anarkisme" betød bæredygtig anarkisme for en verden uden hierarkier, overproduktion og forurening, så ville jeg med glæde bære det tegn.... men jeg er ikke helt sikker på at der ikke bliver puttet meget mere ind i det - ting der ikke nødvendigvis har noget med anarkisme at gøre eller noget andet positivt og progressivt overhovedet.

- Sod

#34 19-06-2008 11:22:39

Nina
Skribent

Vhs, jeg er ikke fornærmet over at Daniell er sur over betegnelsen anarcho-primitivisme. Jeg ved slet ikke hvordan du har fået det indtryk, for det synes jeg virkelig ikke er essensen af de par indlæg jeg har skrevet. Jeg er lidt ligeglad mest af alt, og det får mig ikke til at holde op med at bruge betegnelsen, for jeg kan godt se både ligheder med og inspiration fra anarkismen i den anarcho-primitivistiske bevægelse, selvom jeg da så afgjort er enig i at der samtidig er fundamentale uligheder.

Udover det, så er det altså noget sludder når du forsøger at gøøre teknologi til en værdineutral størrelse, og det bliver ikke bedre af du bruger eksempler så simplificerede så det grænser sig til det meningsløse - jeg mener, mikrobølgeovne? Og jeg ved slet ikke hvad jeg skal sige til det med bålet og CO2 - der er jo absolut ingen der påstår man kan eller burde få mere end 6 milliarder mennesker til at leve som stenaldermænd. Det har intet med virkeligheden at gøre. For mig at se er det et ikke-argument og mest bare fnidder-fnadder, egentlig.

Et samfunds organisering hænger naturligvis sammen med dets muligheder for ressourceudvinding, transport, kommunikation, etc. Omvendt, så vil et samfunds behov også bestemme dets teknologiske udvikling. Det betyder da lige præcis alverden om du dyrker jorden med en plov eller en traktor, eller om du dyrker jorden overhovedet, og det er da en afgørende forskel at gennemsnitspersonen i et vestligt person har en levestandard der hviler på arbejdet leveres af hundredevis såvel teoretiske som levende, fysiske slaver. Teknologi er en ret arbritrær størrelse, men det er jo slet ikke et fænomen der eksisterer i et politisk neutralt vakuum, hvor man kan implementere det som man vil. Alene det at det er den teknologiske udvikling der har skabt både forudsætningen for og afhængigheden af massesamfundet er altså ret langt fra at være værdineutralt.

Senest redigeret af Nina (19-06-2008 11:23:47)

#35 19-06-2008 11:29:34

oi
Skribent

Først og fremmest, jeg har ikke kaldt mig selv primitivist og jeg har ikke sagt, at man ikke kan være "teknologi-kritisk"(et mærkeligt udtryk, ja) uden at være primitivist.

At termen teknologi favner så bredt, gør en diskussion på et teoretisk forum som dette lidt besværlig. Vhs er allerede igang med at lave nogle findelinger, som eksempelvis høj-teknologi. Men selv højteknologi dækker jo over alt fra vindmøller med en levetid på 25 år, 4-hjulstrækkere til bykørsel og tv-apperater med en levetid på 1-3-5 år(alt efter graden af high-tech-liderlighed) til kemisk techno krigsførsel. Vi bør altså kalde det at være teknologi-kritisk, for det at stille sig kritisk over for nutidig teknologi som rummende et enormt destruktivt potentiale. Right... ligeså destruktivt menneskets konstruktioner(paradoks) og ideer kan give sig til udtryk, lige så, ja, konstruktivt kan disse benyttes. Problemet ved vor tids kultur er netop, at vi får banket ind i knolden 24-7, at teknologisk udvikling er godt godt godt, så længe det er udvikling! Det er der penge i for producenterne, og jeg er bange for, at den opfattelse af teknologi har smittet af på dem, som farer i flint over regressive ideer.

Jeg vil egentlig gerne spørge folkene her på forumanarcho, hvordan i forholder jer til den teknologiske udvikling, som vi er vidne til disse år og kulturen der er opstået omkring denne? Er det fuld fart frem, eller "nej jeg behøver ikke en bil, nej jeg behøver ikke en kamera-telefon" osv. Er aktivisme, der søger at nedbryde visse teknologier et no-no eller velkommen. Jeg kan huske, at jeg undrede mig lidt over vhs' myre-historie i en tidligere tråd, for jeg forstod det som den der med "skabt (teknologi) som ødelægges, neeej!". Er Cilicon Valley ikke et shit-hole af comsumeristisk crap eller er det dér, grundlaget for fremtidig verdensfred skabes?

Min påstand, som jeg vel grundlæggende deler med de inkonsistente anarcho-primitivister, er, at for at nå en bæredygtig anarkistisk civilisation, skal der tages et opgør med den teknologiske kultur vi har nu. Anskaffelse af teknologi går igen i stort set alle vores ritualer. Når barnet blir teenager skal det helst anskaffe sig de første 50 cd'er(eller noget andet whatever), før man kan sige, at det har en "normal" udvikling. Et nok lidt svagt eksempel som slet ikke beskriver fænomenets omfang.

Primitivismen har skræmt mange væk og med god grund, hvis det der ønskes er et konsekvent teknologisk re-set. Men jeg er enig i analysen af, at en kultur der altid vægter den nye idé, den nye sammensætning af materialer efter de nyeste principper, sagtens kan være en moter som driver imod miljø-messig udpinthed og social ulighed.

Senest redigeret af oi (19-06-2008 15:23:43)

#36 19-06-2008 22:15:14

vhs
Skribent

@ Nina: Du afviser mine eksempler med at de er konkrete - såsom at jeg nævner mikrobølgeovnen og spørger hvordan den i sig selv er undertrykkende. Du latterliggør det ovenikøbet at jeg nævner en enkelt teknologi, men hvordan skal man kunne forholde sig til en generel abstrakt ideologi, hvis ikke man må se på dens konkrete udformning og konsekvenser? Primitivismen er imod AL teknologi - inklusiv mikrobølgeovne.
Du på den anden siden nævner intet konkret, og så kan jeg altså hverken bruge det til noget, eller forstå hvad du snakker om.
Forklar mig venligst om du for eksempel er modstander af teknologi som sådan eller af bestemte teknologier (som så ikke er mikrobølgeovnen, men så må du være mere specifik). Og forklar mig hvorfor, og hvordan deres afskaffelse fører til et anarkistisk mål.

Og hvorfor skal den kendsgerning at afbrænding af rå i stedet for fossile kulstoffer medfører langt mere CO2-udledning latterliggøres? Du glemte at fortælle hvad der var latterligt ved det. Primitivismen er imod AL teknologi - inklusiv de, der kan gøre det menneskelige liv muligt med mindre forurening. Så du må forklare hvorfor det ikke er relevant. Jeg håber ikke at svaret er at størstedelen af jordens befolkning skal dø, så du må sgu forholde dig til at jorden vil blive meget mere forurenet uden teknologi. Primitivismen er ikke en miljø-baseret ideologi.

Og så vil jeg gerne have uddybet det, når du siger, at der "der er jo absolut ingen der påstår man kan eller burde få mere end 6 milliarder mennesker til at leve som stenaldermænd"... for der er primitivister der mener, at vi burde leve om ikke på stenalder så på jernalderstadiet. Altså må det være det med de 6 milliarder mennesker der er forkert? Hvad skal der blive af de andre?

Jeg kan ikke rigtig bruge dit indlæg til særlig meget, for du skriver intet konkret. Det er ikke mig der er noget galt med når jeg tager dine generelle abstrakte teorier og spørger: hvad skal der så blive af den her konkrete ting? Hvis de konkrete enkelte ting ikke har noget med din generelle teori at gøre, og du ikke kan forklare den så den får relevans til den konkrete virkelighed, så får du virkelig svært ved at kommunikere den til andre - og at implementere den i praksis. Nu har du afvist og latterligtgjort samtlige af de eksempler jeg har bragt frem om konkrete teknologier og deres konsekvenser - du har ikke kommet med et eneste selv og du har ikke engang forklaret hvorfor disse eksempler ikke er relevante. Har din teori relevans for konkrete mennesker og teknologier?

Jeg kan dog konstatere at du med denne sætning: "[teknologi] er jo slet ikke et fænomen der eksisterer i et politisk neutralt vakuum" IKKE er typisk primitivist. Den sætning er jeg 100% enig i, men den harmonerer ikke med din påstand om at teknologi i sig selv er politisk. Teknologiens funktion og værdi afhænger ganske rigtigt af den socio-politiske kontekst den bruges i - det mål og den funktion den har for menneskelige relationer. Men primitivismen er imod AL teknologi UANSET den sociale kontekst. Igen må du være lidt mere konkret, hvis du vil forklare hvad du mener. Forestil dig at du skal forklare det til din bedstemor.

Die Wahrheit ist konkret

- Sod

#37 04-09-2008 18:48:24

Anonym
Anonym skribent

Lad os nu fortsætte herfra, please!
I stedet for at starte en ny diskussion om primitivismen

#38 04-09-2008 20:29:41

Samfundsrevser
Skribent

Tias skrev:

Det er grundlæggende en anarkisme der går ind for dyb økologi i et post-industrielt samfund, hvor man forstår 'post-industrielt' som et samfund hvor al avanceret teknologi er blevet fjernet eller ødelagt fordi det er dårligt for os.

Sådan lidt Amishagtigt?

Samfundsrevser / Leonard

#39 04-09-2008 20:51:48

Daniell
Skribent

Samfundsrevser skrev:

Sådan lidt Amishagtigt?

Læs nu bare noget om emnet Samfundsrevser!

Civilisation, Primitivism and anarchism + Is primitivism realistic: an anarchist reply to John Zerzan and others (begge af Andrew Flood):
eller

Tias skrev:

Det er grundlæggende en anarkisme der går ind for dyb økologi i et post-industrielt samfund, hvor man forstår 'post-industrielt' som et samfund hvor al avanceret teknologi er blevet fjernet eller ødelagt fordi det er dårligt for os.

Jeg er altså ikke enig med dig i at det er en anarkisme. Hvordan kan det være det, når de forkaster HELE den anarkistiske tradition? Det er primitivisme og ikke andet - uanset hvor sort de farver deres flag og uanset hvor mange anarko- de sætter foran deres primitivisme. De bygger på ingen måde videre på de anarkistiske traditioner og placere sig helt udenfor den anarkistiske familie - ligesom "anarko-kapitalisterne" gør det.

#40 04-09-2008 21:11:09

Samfundsrevser
Skribent

Daniell skrev:

Læs nu bare noget om emnet Samfundsrevser!

eller

Med al respekt, jeg er dårlig til engelsk.

Samfundsrevser / Leonard

Forum-brevfod

Forummet drives af FluxBB og tofu.