Anarkisme i teori og praksis
Du er ikke logget ind.
http://www.youtube.com/watch?v=VIs5r3ujBmw
Jeg faldt lige over den her film og fandt den yderst interessant.
Den opstiller et meget spænderne synspunkt som jeg ihvertfald syntes er en mindre debat værd.
Men spørgsmålet er så: Har manden ret når han siger at staten er et eksempel på et funktionelt anarkistisk system, og at det derfor også vil fungere i en større helhed?
Han er endnu af de mange amerikanske YouTube-"anarkister", der tror at anarkisme er noget, der ligger tæt på den amerikanske konservative minimalstatstilhænger Ron Paul, og at beskatning er det samme som slaveri, og ikke fokuserer på magthierarkier generelt som anarkismen ellers gør, og at det historiske "syndefald" var etableringen af den amerikanske centralbank der gik væk fra guldet som valuta-standard... altså noget, der ikke rigtig har noget som helst med historisk eller ideologisk anarkisme at gøre. YouTube er fuld af dem. Når det er sagt, så synes jeg han er en af de bedre og mere intelligente af dem og han har en del interessante pointer hist og her. Der er bestemt de, der er værre.
Jeg har set den video før, og jeg synes faktisk den er god. Den er selvfølgelig ikke noget "bevis" for anarkismen - hans "case" er rigtig nok, men den udgør jo åbenlyst ikke alt der kan sige som staten ... eller anarkiet. Den viser, at det er muligt at indgå aftaler udenom det statslige voldsmonopol, og åbner altså en mulighed for at ét af anarkismens argumenter er korrekt, men det er jo noget sludder at påstå, at en stat er anarkistisk ;) Disse "udenomsstatslige" aftaler foregår jo stadig i konteksten af en stat, og det er fuldt muligt for en statstilhænger at hævde, at det er staten der sørger for at de ikke løber løbsk eller noget lignende.
Nej, den er ikke noget "bevis for anarkismen". Nej, argumentet om at staten i sig selv er et funktionelt anarkistisk system er ikke korrekt, og selv hvis det var, så er det ikke i sig selv et bevis for at det kunne ekstrapoleres til samfundet som helhed. Men det ér et eksempel på at aftaler og samarbejde kan indgås uden den direkte trussel om statshåndhævelse. I nogle tilfælde. Det beviser ikke særlig meget, men det er dog noget, og altså ikke spild af tid. Det er ét delargument, men der skal mange flere til før argumentet eller sagen er tilnærmelsesvis "bevist".