Anarkistisk Debatforum

Anarkisme i teori og praksis

Du er ikke logget ind.

#1 27-01-2010 12:19:26

vhs
Skribent

Kritik af (visse) masse-aktioner

Oskar fra SUF-Malmøs danmarkskorrespondent har skrevet en længere tekst med indtryk fra forskellige masse-aktioner i Danmark og Sverige og kritik af de koncepter, der har været brugt ved dem. Den kan bl.a. læses og diskuteres på http://debat.modkraft.dk/read.php?17,148411

Hele teksten er interessant, men jeg hiver lige nogle citater frem:

Jeg har gennem min "aktivist karriere", deltaget i eller observeret aktioner som G13, Luk Lejren, ESF i Malmö, Stoppa Matchen!, Reclaim Västra Hamnen, Reclaim Rosengård og nu Shut It Down.

Disse aktioner er forskellige på en lang række punkter: Politisk emne, taktik, grad af militans, medie-taktik og arrangørgruppe. Men en fællesnævner er skuespils-faktoren, den snigende fornemmelse af, at deltage, ikke så meget i en gruppe med et praktisk formål her og nu, men i et stort teater, en opvisning for medierne. Et mediestunt.

I Danmark, er følelsen ofte forstærket af de kække tilråb og pep-talks fra lydvognen, i Sverige forstærket af en militant retorik, der falder til jorden samtidigt med at det første politiangreb begynder.

Jeg tror at masseaktioner, som gør brug af civil ulydighed er problematiske på en lang række punkter.

For det første, mister man helt overraskelsesmomentet. At melde til politiet, at man vil bryde loven, er ikke en holdbar strategi i stater som Sverige og Danmark, hvor politiet er velfinansieret, veluddannet, har adgang til et stort arsenal af taktik og våben. Og hvor de kan slippe af sted med ekstrem brutalitet mod demonstranterne, mens den udenomsparlamentariske venstrefløj er relativt svag, lille og ikke særlig veludrustet.

Sandsynligheden for, at vi både kan formulere vores mål og vores taktik helt åbent og overraske politiet, og samtidig opnå det vi har sat os for, er ganske enkelt urealistisk.

Min konklusion fra 165 og G13 er, at staten, politiets befalingsmænd, er så ivrige efter at knuse enhver aktion, som kan udfordre regeringens og politiets omdømme, at de simpelthen er ligeglade med omkostningerne. Selv når aktionskonceptet er civil ulydighed, og målet er at overtage et forladt hus.

Når staten bruger så meget af politiets budget og ressourcer på at misbruger sine borgere for at beskytte det forladte hus - Hvordan kan man så forvente, at de sparer på resurserne, når man siger, at man ønsker at stoppe et politisk ladet tenniskamp (Stoppa Matchen!), åbne en flygtningelejr (Luk Lejren), eller forstyrre samfundets energiforsyning, som i Shut It Down!?

Det er derfor klart at man ikke forventer succes med aktionen, men et skuespil. Målet med aktionen er ikke det mål man opreklamerer, men noget andet. Der kan være opmærksomhed i medierne, kan det være et projekt der kan bruges til at bygge eller samle en bevægelse, eller noget helt tredje.

Men det er en bæredygtig vej at gå? Det håbløse i at banke panden mod en mur af politifolk, fremstår helt klart utrolig hurtigt, for selv de mest uerfarne demonstranter. Når arrangørgruppen stædigt insisterer på, at det offentliggjorte mål for operationen også er det egentlige mål for operationen, skabes en kløft mellem arrangørerne og deltagerne.

Arrangørerne insisterer på forhånd på, fra lydvognen under aktionen, eller i pressemeddelelser efter aktionen, at man virkelig prøvede at opnå aktionens offentliggjorte mål. Samtidig står deltagerne og skubber til politiet, mishandles og tilbageholdes, og kan ikke undgå at indse, hvor udsigtsløs den taktiske situation er. Kløften mellem de beskeder arrangørgruppen kommer med, og realiteten deltagerne oplever, gør at deltagerne kun kan konkludere, at arrangørerne enten lyver, eller er inkompetente.

Uanset hvad der egentligt ligger bag den mislykkede aktion, når mange til en erkendelse af at arrangørgruppen enten har løget og at planen hele tiden har været ikke at nå aktionens direkte mål, de har aldrig haft nogen ambition om at nå det, og at de har brugt deltagerne som brikker i et medie- og symbol-politisk spil. Eller at de simpelthen er dybt naive om de taktiske forudsætninger aktionen har.

Kan man bruge en sikkert velmenende, men dårligt gennemført, masseaktioner rekruttere nye aktivister og opbygge en bevægelse? Eller formidle en politisk pointe?

Mit svar er nej - at arrangere uigennemtænkte og risikable aktioner er højforræderi mod en bevægelse! Det udvander værdien af direkte aktion for potentielle aktivister og gør direkte aktion til noget umuligt, noget der kun skete i fortiden, og får forandring til at virke mere og mere fjern. Det efterlader deltagerne i bedste fald med skuffelse og en tom følelse af at være en del af en inkompetent bevægelse, men i de værste tilfælde med svære fysiske og psykiske traumer fra politivold, og en plettet straffeattest.

Det var kritikken. Der er også nogle forslag til forandring, som jeg ikke ved om jeg er enig i. Bortset fra pointen, at man ikke skal kalde symbolske aktioner for direkte aktioner. Man bør tilstræbe en hvis grad af realisme og ærlighed i sin kommunikation, og hvis målet er at komme i medierne, at få et budskab ud, at styrke en bevægelse, at komme ind i et hus og gå igen, at klippe et hegn, at angribe en politivogn e.l. så skal man ikke invitere tusindvis af folk med til at lave noget (og få tæsk) under andre forudsætninger og med andre officielle mål.
Med realisme mener jeg, at det man kommunikerer - som minimum internt, men gerne også eksternt - faktisk stemmer nogenlunde overens med det man regner med at kunne og ville gøre (man behøver ikkie at holde sig strengt indenfor det man realistisk set "kan", man må gerne drømme lidt videre end det strengt mulige. Men man bør fortælle hvad det er man vil.).

http://vhs1.blogspot.com

"Når man ikke kan vinde på etik kan man jo altid bare vinde på retspolitik."
- Sod

#2 27-01-2010 12:56:59

smadr
Skribent

Re: Kritik af (visse) masse-aktioner

jeg synes det er en udmärket tekst.

#3 27-01-2010 15:44:17

Lasse
Skribent

Spot on.. Derudover er  tiden for at storme, bz'e og så videre simpelthen forbi. "Miljøet" der arrangerer og deltager i disse aktioner mangler kreativitet i en helt forfærdelig grad!
Det er tid til at nytænke og inkludere helt ny kræfter!

#4 27-01-2010 16:08:58

ateo
Skribent

Jeg synes det er en god tekst som forhåbentligt starter en konstruktiv diskussion.

Links til "Anarkistiske" film (taget fra min filmtråd)
One evening, Durrutti brought a shocked silence to the La Tranquilidad bar when he responded to the plea of a beggar for money by reaching inside his jacket pocket to fill the hand of the appellant with a huge pistol, offering the advice: 'Take it! Go to a bank if you want money!'.
J. Llarch, La muerte de Durrutti

#5 27-01-2010 16:37:33

Radikal
Skribent

Det her er nok mere end tanke end et forslag.
Men en af vores små sejre under klimatopmødet var der hvor vi stjal ballonen, uden at politiet havde forudset det. Det var spontant og politiet regnede ikke med det, og det var momentum og kaos som politiet ikke kunne overskue.
Modsat eksempelvis selve No Borders aktionen, Hit the Production osv.

Freedom Forever
Take climate action today! -> http://www.klimakollektiv.dk/
Animal Rights: http://www.youtube.com/watch?v=AHQK_lCE … re=related
Klimakamp er klassekamp!

#6 27-01-2010 16:52:30

Michael
Skribent

Tilslutter mig fuldt ud kritikken. Jeg anser sådan noget som spild af tid. I bedste fald underholdning. Udmeldinger om vi sejrede som gruppe idag endnu sjovere og frigjort fra virkeligheden. På sigt er den slags (unødige) provokationer bare med til at øge repressionsniveau. Symbol aktioner af den slags opfatter jeg personligt ikke som direkte aktion.

artiklen skrev:

For det første, mister man helt overraskelsesmomentet. At melde til politiet, at man vil bryde loven, er ikke en holdbar strategi i stater som Sverige og Danmark, hvor politiet er velfinansieret, veluddannet, har adgang til et stort arsenal af taktik og våben. Og hvor de kan slippe af sted med ekstrem brutalitet mod demonstranterne, mens den udenomsparlamentariske venstrefløj er relativt svag, lille og ikke særlig veludrustet.

Jeg er personligt ikke tilhænger af disse aktionsformer. Når det er sagt, lige hvad angår overraskelsesmoment, hvis jeg forsøgsvis skal sætte mig ind i den tankegang om hele den her civile ulydighed, forstår jeg ikke hvorfor man som minimum har forstået hvor vigtig det er at operere med flere forskellige scenarier med variable parametre for tid og sted for at sikre sig bare minimum af overraskelsesmoment.

G13 kunne f.eks. have planlagt scenarier for 3 forskellige husbesættelser. Sådan får man som minimum spredt politiets styrker og besværliggjort deres planlægninsarbejde. På selve dagen kunne civil ulydighedsbevægelsen give en "Bakuninsk" gruppe mandat (forstået som indgået kontraktmæssigt forhold) til at tage en beslutning på dagsformen om hvilket hus aktionen har som mål at indtage eller hvad ved jeg slå en terning om det. Det approach møder sikkert modstand fra "anti-autoritetsfundementalister" ligefra de bløde konsensus-rullekravetrøjer til sorte negerende hætter der ikke anerkender "Bakuninsk" eller tilfældighedens "autoritet".

Man kunne som minimum give 3-4 whatever antal aktionsdatoer og lade et tilfældighedsprincip råde simpelthen for at strække politiets beredskabniveau og give dem næser med falske alarmer. SMS-kæder skal bare kunne mobilisere hurtigere end betjente hentet til København fra Jylland.

Senest redigeret af Michael (27-01-2010 17:11:48)

Stirner har formået at formulere en filosofi der er mere reaktionær end revolutionær hvorfor den afskaffer sig selv, filosofien dør simpelthen ved en slags naturlig udvælgelse.

#7 28-01-2010 12:41:39

Henrik
Skribent

Jeg synes det er en god tekst, og jeg er enig i at vi skal til at nytænke nogle strategier. Politiet er simpelthen blevet for veludrustede til at vi i øjeblikket kan overtrumfe den med sådan slags aktioner.

Med det sagt, så er jeg ikke enig i kritikken af G13! Den aktion ser jeg stadig som en bestemt succes!

#8 28-01-2010 14:35:12

molotov
Skribent

Jeg er også kun enig så langt hen ad vejen, at masseaktionerne ikke må blive en institution i sig selv og svaret på alt og dermed vores eneste aktionsform - men jeg synes at masseaktionen kan have en kæmpe mobiliserende effekt og en evne til at samle mange forskellige grupper og opfattelser i en fælles modstand - og udfordre magten (selvom det er klart at vi ikke kan vinde hele kampen mod politiet - men hvem faen er dum nok til at tro det? i øvrigt er de jo ikke vores fjende - vi skal jo helst tilbage til dengang hvor CIA kunne rapportere om at 1/3 af landets betjente var kommunister :) og vi skal helst også længere end det) - og derudover kan masseaktionerne kommunikere anderledes end "hemmelige" aktioner, fordi man inden aktionen kan argumentere for den - og derved kan man i øvrigt også komme ud over "aktivist-ghettoen"...

...men jeg synes indtil videre kun at det er G13 og til dels Luk Lejren der herhjemme har formået at udløse det potentiale...

i øvrigt mener jeg (!) at vi herhjemme stadig er meget gode til at bruge forskellige metoder - her i kbh hvor jeg sidder sker der i hvert fald masser af ting, og selvom masseaktionerne måske har fyldt for meget og er blevet lavet en gang eller to for meget, så har de bestemt ikke udspillet deres rolle. jeg tror at det næste gang handler om at åbne op for en bredere diskussion af en sådan aktion (noget som det der "Organiseringen" måske kan hjælpe med) - og så tror jeg at vi lige skal have en pause på et år eller to med masseaktioner :)

#9 28-01-2010 14:41:59

molotov
Skribent

@ Michael...

De ting du foreslår ift. G13 skete skam - der var fire blokke + den hemmelige (+ alle de grupper der havde planlagt besættelsen og sejrsfesten i praksis) og de spredte sig netop over et stort område for at sprede politiets styrker - hvilket jo netop skabte et hul som Feministisk G-13 (Gul blok) så flot udnyttede!

@ Alle
Og det var altså politiet der tabte stort den dag! Også selvom at en "besættelse" blev til en indtrængning (og pressen blev udråbt som en sejr - hvilket også blev kritiseret til den officielle evaluering på et mandagsmøde!) - for det var da for vildt at 300+ aktivister kunne trænge igennem 1200 pansere, 100 hunde, 100+ tåregasgranater og nato-pigtråd - hvis man synes det er et nederlag så er man en fantast der skal komme ned på jorden til os andre :)

- og i forhold til at man ikke regnede med den repression op til selve aktionen og derfor lagde op til en decideret besættelse - hvorefter man stiller sig "tilfredse" med en indtrængning, så er det virkelig en lam diskussion synes jeg - der er vigtigere ting at gå op i...

#10 28-01-2010 14:50:24

H9
Skribent

Initiativet til den årlige nationale bz-dag er det helt opgivet?

Skums signatur:
Talking to you about anarchy, is like telling a fish in a tank about the sea.

#11 28-01-2010 14:52:38

Tias
Skribent

Ja. Sidste og forrige år er der ikke sket noget i hvert fald. I 08 var der en gadefest, et piratrave og RAK besatte et hus på oliebladsgade 8 i københavn, og der var spredte bz-aktioner udover landet.

'A railway worker tells me of the events that morning outside the main Liége railway station. In the very early hours a scab postal van had arrived, bringing in large bundles of right-wing papers from Brussels. The van had intended to discharge its contents into a strike-bound militarily guarded postal depot at the station. It had been spotted by the railwaymen's picket, and the papers had made an enormous bonfire at which the pickets had been able to warm themselves.' - Strejkeberetning, 1950

#12 28-01-2010 14:58:25

H9
Skribent

Formålet med disse bz-aktioner var vel egentligt også primært begrundet i frirumstanken, og det at der ikke er noget galt i at bo gratis i et hus der stå tomt - især når der er bolignød.

Skums signatur:
Talking to you about anarchy, is like telling a fish in a tank about the sea.

#13 28-01-2010 23:04:49

fjæsløs
Skribent

Jeg vil lige tilslutte mig: G13 var en succes i mine øjne. Jeg synes det var meget klart, at der netop var niveauer i målsætningen og at det var lagt meget åbent frem: Helt ideelt (men erkendt, lidt urealistisk, men med en god portion håb) et nyt ungdomshus på grunden. Andet, og lavere niveau,var besættelse af huset i længere tid efterfulgt af et niveau med en besættelse af kortere tid. Endelig var det også et mål blot at trænge ind på grunden og nederste trin var bare at bryde politiets kæde og være lidt æv-bæv agtige overfor politiet der havde været enormt nederen under og efter rydningen af Ungeren - sådan, "ha, ha - I kan ikke fange os - selvom vi står næsten stiller og råber hvor vi er: så dumme/inkompetente er I".

Derfor kan man godt snakke om en succes.

Men jeg er helt enig i, at det er på tide, at forlade - eller i det mindste supplerer kraftigt på - den strategi efterhånden.

Det duer ikke, at man laver det samme hver gang og civil ulydigheds-aktioner er - når de kombineres med fredelige, lovlige demonstrationer - ved at gøre det legitimt for politiet at gribe ind overfor enhver demo, med en undskyldende henvisning til, at der ikke er nogen klar grænse mellem en lovlig demo og civil ulydighed.

Jeg har bare ikke de smarteste løsninger og svar selv og jeg er ikke helt enig i, hvad han mener, der må gøres...

#14 28-01-2010 23:24:42

Michael
Skribent

molotov skrev:

@ Michael...

De ting du foreslår ift. G13 skete skam - der var fire blokke + den hemmelige (+ alle de grupper der havde planlagt besættelsen og sejrsfesten i praksis) og de spredte sig netop over et stort område for at sprede politiets styrker - hvilket jo netop skabte et hul som Feministisk G-13 (Gul blok) så flot udnyttede!

Nej, de ting jeg foreslår skete ikke. Det handler ikke om at sprede sig selv over et stor område. Det handler om at sprede politiet over et stor område.

Politiet vidste udmærket hvilket hus i agtede at besætte. Der var ingensomhelst tvivl før aktionen gik igang. Der var ingen usikkerhed. De vidste også hvornår. Så heller ingen usikkerhed dér.

Stirner har formået at formulere en filosofi der er mere reaktionær end revolutionær hvorfor den afskaffer sig selv, filosofien dør simpelthen ved en slags naturlig udvælgelse.

#15 29-01-2010 13:12:32

molotov
Skribent

@ Michael...

At sprede sig selv over et stort område er jo netop også at sprede politiets styrker over et stort område...!

Og det er logistisk set en umulighed at lave en masseaktion (altså ca. 1000+ deltagere) med fire forskellige mål der først offentliggøres i øjeblikket (og hvor svært tror du egentlig det er for politiet at finde ud af hvilken af de fire der er tale om?) - og det vil ikke hjælpe på afstanden mellem arrangører og deltagere som Oscar peger på som en dårlig ting ved masseaktionerne...

@ Alle

Efter at have læst Oscars indlæg igen, slår det mig som den største kritik - altså den manglende samhørighed mellem deltagere og arrangører i masseaktionen...Det er et dilemma der i mine øjne eksisterer, men som kan løses ved at aktionen og forberedelserne er så åbne at alle er med i dem - og det var jo det som adskilte G13 fra alle de andre aktioner, nemlig at der var ml. 1000 og 1500 mennesker involveret i forberedelserne, hvilket gav ejerskab, også selvom man så havde forskellige opfattelser af succeskriterier...!

#16 29-01-2010 15:09:16

Holst
Skribent

Det vigtigste kritikpunkt jeg har til SID-metoden er det politiske udgangspunkt. Før man laver en aktion må man gøre sig nogle tanker om hvordan det hjælper vores bevægelse. Man gør sig som minimum nogle overvejelser omkring følgende ting før man laver en aktion;

* Hvad er der brug for at kommunikere rent politisk? (kul + co2 er skidt, politikerne gør ikke noget, virksomhederne lyver?)
    * Hvad udtryk ønsker man at have? (det man kalder "afsender" i kommunikationsmodeller (folkeligt, militant, anti-autoritært?))
    * Hvad appel skal aktionen lede til? (sluk lyset, stem anderledes, køb en vindmølle?)

DEREFTER;

* Hvordan kan man bedst muligt komme ud med det netop det budskab som lige er blevet defineret ud fra de sidste spørgsmål? (gadeteater, lave bomber, nøgenløb?)

Ved SID virker det som om at man har taget hul på diskussionen om gadetaktik før man har gjort sig nogle af de andre overvejelser, eller også har man bare holdt sig til "det gode gamle".
Det manifesterer sig meget tydeligt ved at folk ikke forstår vores budskab. Kombineret med en kæmpe fiasko på gadeplan og at aktivister i pressen påstår at aktionen ikke er symbolsk, gør det virkelig virkelig pinligt. Både for aktivisterne og resten af verden.

Ved at basere hele vores politiske kamp på konfrontationer med politiet ender vi med at snakke retspolitik i stedet for klimapolitik hele tiden.

Deltagerne til SID var generelt set efterladt så hjælpeløse at de stod total passive ved demo-vognen og ventede på at modtage ordre. Et godt eksempel er at svenskerne var totalt handlings-lammede, da de ikke forstår de danske ordrer. Sådan er det fordi at blok-konceptet pr. definition er hierarkisk. For at have en samlet blok der agerer ens uden at alle kender hinanden eller kender aktionskonceptet, skal der være nogle der giver odrer og rigtigt mange der tager imod. Blok konceptet lægger ikke op til aktioner hvor alle har medbestemmelse og autonomi, men i stedet til krigs-slag hvor mange følger de fås linje. Kampen bliver ført ligesom en krig, og det kommer udelukkende politiet til gode. Efterhånden som vi udviklet og forsætter vores masseaktionskoncept vil politiet i endnu højere grad komme til at ligne en hær, og gøre enhver militant modstand på gaden umulig (ex. rydningen af ungdomshuset el. staden).

Pressedækningen bar endvidere præg af at det lignede et slag. Det var let for de sensationssøgende medier at finde videoer af aktivister og politi der tørner sammen. Det ser meget voldsomt ud og det eneste vi opnår med at storme frem på den måde er at få tæv. Mange tæv. Vi er en flok forskellige, selvtænkende og kompetente individer og det tror jeg ikke på at vi udnytter bedst igennem ikke-voldelige masse-aktioner.  Jeg synes, at vi skal tænke meget mere over hvad stærke og svage sider politiet og vores miljø har og så finde nogle aktionskoncepter der gør at vi har "banefordel".

Jeg vil dog også lige tilføje at jeg synes Shut It Down var mega fedt på mange måder. Det var en lækker oplevelse, og jeg er glad for jeg deltog. Mit kritik er IKKE en opfordring til at blive hjemme, jeg tror bare på at vi kan gøre det bedre!

#17 29-01-2010 19:35:47

Anakin
Skribent

Oskar fra Suf Malmö har nogle udmærkede overvejelser i sin tekst - uden tvivl.

Men i forbindelse med Luk Lejren har han vist ikke læst hvad målet var.
Målet var at: "lukke lejren, ved at åbne den" Det betyder ikke at alle bygningerne skulle knuses og de personer der sad der skulle integreres i danske familier 2 min efter. Målet var at komme ind. At klippe de fysiske bånd der skiller os ad ned, og sætte fokus på situationen.

Der lever familier i Sandholmlejren der i årevis har befundet sig bag pigtråd og vagter. Sandholmlejren er et af de første stop når en flygtning kommer til Danmark. Det blev der sat fokus på.

At vi ikke kan styre medierne og de er amatører og elendige er jo ikke noget nyt.
De ville hellere prøve at køre en historie om at aktionen ville stresse asylansøgerne og give dem traumer. På trods af asyl lejren til dagligt befinder sig midt i et militær skydeterræn!!

Ulrik: "succeskriterier problematiseres yderligere af at mange af beboerne i lejren havde store muligheder for at komme og gå som de havde lyst til, og at hegnet ikke reelt udgør en hindring for den frie bevægelighed, da det allerede var fyldt med huller og åbninger. Altså udgjorde aktionen ingen synderlig forandring for beboerne i Sandholm."

Jeg tror ikke at beboerne i lejren er enig med Ulrik i at de kan komme og gå som de har lyst til. Det kan de jo ikke. Aktionen førte til et meget større fokus på vores flygtninge især dem fra Irak og direkte videre til Kirkeasyl og demostrationer med 30.000 deltagere. Det fik SÅ meget fokus.http://modkraft.dk/spip.php?article11232

En anden aktion som var den første masse demo efter sejren ved G13 og hvor alle var i kamp gejst var Blok R.
Har I glemt det? Politikerne inde på Rådhuset blev så bange at de gav os et nyt hus da der samlede sig 7000 vrede demonstranter med en plan på Vesterbro og sagde. I kommer først ud når vi har fået et hus.

Siden har nogen måske haft for store tanker om hvad der kunne opnås, men massedemoerne fungerer endnu, man skal blot tænke sig godt om og lytte tilerfaringerne.

#18 29-01-2010 20:33:23

Nina
Skribent

Der er meget som jeg er enig i, især det med at de har været præge af over-ambitiøse/naive ideer om hvad man rent faktisk kan opnå med dem som direkte aktioner. Jeg mener personligt også vi burde udvide handlerummet, også pga. de enorme problemer med centraliseret kommunikation og handlingsplaner under selve udførelsen som Holst er inde på, men samtidig synes jeg så kritikken bærer noget præg af at være skrevet noget, hm, bagudskuende.

For jeg synes godt man kan skelne mellem de forskellige konkrete aktioner, også når nu kritikken kommer ind på dens potentiale for at skabe kampgejst og mobilisere mennesker. Mens jeg er enig i at aktionernes fokus på medierne er en alvorlig svaghed ved de her aktioner, er det ikke mit indtryk at de i samme grad har haft det symbolske mediespetakel som det primære mål, hvilket også ret naturligt afspejles af de forskellige mennesker der har været indeover.

For at tage G-13, så fandt sted på et tidspunkt, hvor der stadig var en del frustration, forvirring og total mangel på konsensus ovenpå ungerens rydning og hele den udvikling det venstreradikale miljø i København havde undergået i den periode. Det var nyt og fedt, og man havde også masseaktionens umiddelbare og synlige succes G8 i Rostock til at skabe gejst omkring det.

og G-13 var en succes og vigtig på flere punkter, bl.a. fordi man viste at man kunne samle flere tusinde mennesker til en aktion, hvor alle respekterede og overholdte den på forhånd vedtagne aftale om hvordan det skulle foregå, politirepression til trods. Det var en meget samlende aktion på et tidspunkt hvor meget andet ellers pegede i retning af splittelser, som venstrefløjs-erfaringer viser snildt kan blive kroniske og usandsynligt opslidende for alle parter. Mange mødte hinanden i den forbindelse, og det har senere også fungeret som et fælles referencepunkt for udveksling af erfaringer og ideer - og anekdoter :p  Og det var en umiddelbar succes, i og med at det helt konkret var G-13 der åbnede op for de forhandlinger, som ledte til det nye ungdomshus, og det var også et formål som en del havde udtrykt forhåbninger om forinden - så kan man så selvfølgelig diskutere om det så kan betragtes som relevant for en revolutionær bevægelse og om man kompromitterede ting i den proces, men altså - formålet var at få et ungdomshus, og det fik man.

---

Noget andet er så diskussionen om mobilisering - som jeg lige kan overskue det, så har man tiltrukket nogle mennesker over de seneste år, som er gået ind i både arrangeringen og udførelsen af aktionerne, hvilket også har ledt til andre netværk og initiativer, der har kunnet udrette ting og været forbundet til sociale kampes udført i menneskers virkelige liv (kirkeasyl, eks.) og i det hele taget er der bare så mange flere mennesker nu end før, men så er det kritiske punkt jo, at de ikke for alvor har kunnet rykket ved skellene mellem de godt forberedte aktivister, som har de sociale, politiske og mentale ressourcer, og så alle de andre, der ender med at stå og glo, helt konkret.

Egentlig er jeg egentlig også ved at være på et punkt, hvor jeg synes man skal gå andre veje - repressionen ovenpå COP-15 er også et tydeligt bevis på at ambitionen om at iscenesætte initiativerne som noget andet end terroristiske ballademagere, ikke har virket stort.

Senest redigeret af Nina (29-01-2010 20:36:10)

Forum-brevfod

Forummet drives af FluxBB og tofu.