Anarkisme i teori og praksis
Du er ikke logget ind.
bz'årh skrev:
Meinhof supporter skrev:
Håber der er plads nok til alle, det kunne være fedt med en sort blok, hvor næsten alle antifacister fra hele landet!
Hvis går i sort blok, får du ikke en kanelsnegl!
bz'årh
Jeg holder dig op på det der nu! Jeg regner altså stærkt med at der vanker kanelsnegle i århus?!?
Senest redigeret af Ninjaskrald (13-01-2010 16:01:51)
sidecut skrev:
Det fede ved den her demo, og hvad fjolserne fra hørefløjen ikke rigtig ser ud til at have forstået, er at de jo ikke kun er ''røde møgunger'' det bakker op om den, men alle som er trætte af tilfældig vold mod uskyldige mennesker...jegtror vi kan forvente mange familie fædre og husmødre til demo'en
Lige præcis, og nok derfor vil en sort blok ikke være så smart.
Senest redigeret af Escape (13-01-2010 16:03:34)
Ja men altså..Der er vel ingen der seriøst tror at et problem som nazistiske hooligans og andre facister, kan bekæmpes ved at gå en tur i byen hvor der råbes lidt?
De svin har ikke respekt eller forståelse for andet end totenschläger,knubhandsker og faxe flasker.
Mindes ikke det var sådan man bare råbte lidt af dem i Stalingrad, tilbage i 43..
Jeg ser heller ingen årsag til en sort blok, men er der nogle der gør det må i altså lige diske op med nogle argumenter!
Sort/røde faner derimod er jo altid flotte! Og så er det altid fedt med masser af farver, mangfoldighed og spredning i f.eks. aldersgrupper.
Glæder mig...
EDIT: så først dit indlæg, meinhoff supporter, da jeg havde postet mit. - Jeg tror politiet sandsynligvis holder dem i kort snor, men skulle der ske nogle overgreb eller andet der skal reageres på, er sort tøj bare ikke en nødvendighed for at træffe de rigtige beslutninger.
sortblok-strategien, og dens anonymiserende fordele, er anvendelige andre steder, men synes ikke der er gjort klart rede for hvorfor den skulle bruges her?
Man behøver ikke autotøj for at lave skinkepaté...
Senest redigeret af Flab (13-01-2010 18:20:42)
jeg savner lidt nogle argumenter ... anser man at der er mulighed for en større konfrontation med nazisterne eller kommer det til at blive en demo hvor en gruppe mennesker gå igennem byen og på fredeligvis viser deres afsky for nazismen ??
evt. hvis der er nogen der holder øje med de nazistiske og højre drejede fora kunne jeg godt tænke mig at høre om der er kraftig mobilisering fra højrefløjen eller om den er vag som altid....
glæder mig monster meget til en sprød demo i det jyske ... : )
Flab:
Nej man kan da godt sparke dem ud uden sort tøj, men det giver bare en bedre effekt, i både nazimiljøet og hvis der står i medierne at det en stort sort blok der fjernede dem..Det er mest for skræmme effekten
fatAcat skrev:
jeg savner lidt nogle argumenter ... anser man at der er mulighed for en større konfrontation med nazisterne eller kommer det til at blive en demo hvor en gruppe mennesker gå igennem byen og på fredeligvis viser deres afsky for nazismen ??
evt. hvis der er nogen der holder øje med de nazistiske og højre drejede fora kunne jeg godt tænke mig at høre om der er kraftig mobilisering fra højrefløjen eller om den er vag som altid....
glæder mig monster meget til en sprød demo i det jyske ... : )
Om der sker noget kommer an på nazierne. Vi er der bare for at holde en sprød demo. Hvis der sker noget lader man selvfølgelig ikke hinanden i stikken, gøre god stil og holder sammen. Det er os der er de anstændige som forsøger at sparke en gruppe ud af Århus, så flere mennesker ikke bliver ofre for nynazistisk vold. Der er ingen planer om at skabe kaos i byen.
Det er ikke helt til at sige hvordan White Pride har tænkt sig at forholde sig til demoen, men det er vigtigt at der ikke skabes store forventninger til en konfrontation, da et klima hvor man tror der kommer konfrontation ville resultere i færre demodeltagere, og selvfølgelig også masser af pressehetz, allerede før demonstrationsdagen. Det gavner os ikke...
EDIT: igen kom du lige før mig Meinhoff Supporter. Ja, sort tøj ville være en skræmmeeffekt på selve dagen, men det er en skræmmeeffekt der ikke er nødvendig da vi bliver så mange den dag der forstår at passe på hinanden. Desuden er der også skræmmeeffekt ikke at kunne regne ud hvem der ikke ligger sig på ryggen når man overfalder andre mennesker, som White Pride jo har det med at gøre...
Senest redigeret af Flab (13-01-2010 18:54:07)
Demoer (i Århus og med det emne) må være for at skaffe en bred opbakning mod problemet, og for at få en antifacistisk dagsorden ud i pressen og offentligheden. En demo hvor alle slags mennesker er repræsenteret, dvs. familier med børn, gamle og unge, sortklædte og "almindelige" mennesker, er helt klart den demo der kan samle flest mennesker og uden tvivl også den der vil få den mindst negative omtale i pressen.
Som modsætning til den brede demo, er så den du advokere for Meinhof, altså sort blok. En demo helt i sort, vil give dårlig presse, og den vil helt sikkert skræmme almindelige mennesker væk.
Jeg synes der er slt mulig grund til ikke at gå efter den ekskluderende sorte blok. Sortklædte er helt fint, jeg er ligeglad med hvad for noget tøj folk har på til demoen, men jeg nærer ikke det samme håb som dig om en stor sort blok.
Jeg tror risikoen for konfrontationer er minimal, jeg tror vi vil se at politiet effektivt mandsopdækker den lille flok af facister - nøjagtigt som det var tilfældet ved sidste store demo i Århus. Sku der ske konfrontationer, så er jeg også helt enig med Flab: "skulle der ske nogle overgreb eller andet der skal reageres på, er sort tøj bare ikke en nødvendighed for at træffe de rigtige beslutninger"
edit: nå jeg var lidt langsom - måske falder mit indlæg lidt mærkeligt, måske ikke :)
Senest redigeret af Breakdalaw (13-01-2010 19:02:06)
konfrontationer er altid ubehagelige især hvis der bliver brugt overdreven vold, jeg håber selv at de bliver væk og ikke møder op, det ville få deres organisation til at fremstå som svag og ville styrke os internt. men angående forventninger eller hvad jeg ville kalde varsler synes jeg det er meget relevant at tegne et reelt billede af hvad det er man går ud til, hvis nazi problemet manifestere sig vil jeg gerne have en klar ide om det først!!
derudover synes jeg at man har set en stigende opbakning til demonstrationer hvor konfrontation har været varslet.... ikke et argument bare en spørgsmålstegn ved din argumentation??
helt reelt er jeg i en gruppe som er lettere delt over spørgsmålet med hvornår det er okay at forsvare sig militant mod nazier, og der er den her super pacifister der kun tager med hvis der helt sikkert ikke bliver "balade" som de kalder det, og på nuværende tidspunkt føler jeg ikke at jeg har nogen fornemmelse af hvad risikoen er ??
"enhver omtale er god omtale" simon spies
(ku ikke lade være det ser ud som om der er en næsten hellig citat kultur herinde)
fatAcat skrev:
helt reelt er jeg i en gruppe som er lettere delt over spørgsmålet med hvornår det er okay at forsvare sig militant mod nazier, og der er den her super pacifister der kun tager med hvis der helt sikkert ikke bliver "balade" som de kalder det, og på nuværende tidspunkt føler jeg ikke at jeg har nogen fornemmelse af hvad risikoen er ??
"enhver omtale er god omtale" simon spies
(ku ikke lade være det ser ud som om der er en næsten hellig citat kultur herinde)
Jeg ved ikke med dig og din gruppe. Men personligt syntes jeg altid det er forsvar hvis man giver en nazi en på badehætten, og da de er en trussel for resten af os mennesker, er en hver konfrontation i mine øjne selvforsvar..
Meinhof supporter skrev:
Ja men altså..Der er vel ingen der seriøst tror at et problem som nazistiske hooligans og andre facister, kan bekæmpes ved at gå en tur i byen hvor der råbes lidt?
De svin har ikke respekt eller forståelse for andet end totenschläger,knubhandsker og faxe flasker.
Mindes ikke det var sådan man bare råbte lidt af dem i Stalingrad, tilbage i 43..
nej det vil nok ikke løse problemet men det er en pokkers god start.
I min optik vil det kun forværre problemet at gå ind og direkte provokere, da det kan få hr. og fru. Danmark til at sige ''jamen så har man da også selv været ude om det''
Så er det sku bedre at få hr. og fru danmark med på vognen, så vi kan åbne op for flere events og aktiviteter i anti-facismens navn.
bz'årh skrev:
Meinhof supporter skrev:
Håber der er plads nok til alle, det kunne være fedt med en sort blok, hvor næsten alle antifacister fra hele landet!
Hvis går i sort blok, får du ikke en kanelsnegl!
Dem der går i sort blok er da heller ikke interesseret i kanelsnegle :D Der skal stærkere kost til! :D
Meinhof supporter skrev:
Jeg ser sådan her på hele den her sag om sort blok; det eneste argument som jeg kan finde for ikke at bruge sort blok er, at de nye ''deltagere'' som kommer (måske for første gang) til en demo mod nazisme vil blive skræmt og ikke deltage i demo'er i fremtiden (og det er set før!!). Eller nogle vil få den opfattelse at sort blok ikke er bedre end nazi hools, også vil det heller ikke gavne os.. Så denne ene ting er nok for mig til at skippe sort blok den her ene gang.
Og som andre oss har nævnt det, så burde det (FORHÅBENTLIG) ikke være tøjet som afgøre ens reaktion på et angreb.
Senest redigeret af Escape (13-01-2010 20:35:49)
GNWP-kampagnen skrev:
Vi har som udgangspunkt ikke planlagt andet end en demonstration, som en demonstration nu er, men det er klart at hvis fascister angriber os, så står vi sammen som en gruppe og forsvarer os.
Så er det vist klart hvad demo-organisatorerne mener om det spørgsmål!
Se hele interieweet her http://projektantifa.dk/nyheder/article … l-skabe-en
På DNF´s forum snakker de om at lave en bustur til århus den weekend. Men jeg er ikke klar over om de bare geiler hinanden op uden at gøre noget
sidecut skrev:
Meinhof supporter skrev:
Mindes ikke det var sådan man bare råbte lidt af dem i Stalingrad, tilbage i 43..nej det vil nok ikke løse problemet men det er en pokkers god start.
I min optik vil det kun forværre problemet at gå ind og direkte provokere, da det kan få hr. og fru. Danmark til at sige ''jamen så har man da også selv været ude om det''
Så er det sku bedre at få hr. og fru danmark med på vognen, så vi kan åbne op for flere events og aktiviteter i anti-facismens navn.
word!!!!
kampangen handler jo ikke bare om det autonome miljø
men at få skabt et netværk og få et talerør ud til alle
forskellige miljøer og folk omkring kampen mod det fascisme problem der hersker i århuses by liv, og så hjælper det sgu ikke med sort tøj og knop handsker.
da det blot vil gi et indtryk af autonome volds lømler
der vil konfrontere nazister igen
Senest redigeret af mockduck (13-01-2010 21:38:01)
Juhasz skrev:
På DNF´s forum snakker de om at lave en bustur til århus den weekend. Men jeg er ikke klar over om de bare geiler hinanden op uden at gøre noget
Fuck dem! De klaphatte er ikke til at tage seriøst. De har ingen fast ledelse eller noget som helst, og noget jeg vil opfatte som en gruppe på papir der render rundt og griller i skove og laver videoer af hvor og hvordan de har sat deres klamme stickers. Lad dem sende hvad de har! De kan rende mig!
Senest redigeret af Escape (13-01-2010 21:43:37)
Escape skrev:
Juhasz skrev:
Fuck dem! De klaphatte er ikke til at tage seriøst. De har ingen fast ledelse eller noget som helst, og noget jeg vil opfatte som en gruppe på papir der render rundt og griller i skove og laver videoer af hvor og hvordan de har sat deres klamme stickers. Lad dem sende hvad de har! De kan rende mig!
de var da nu meget søde da de stod og gjorde sig til grin sidste gang
mockduck skrev:
Escape skrev:
Juhasz skrev:
de var da nu meget søde da de stod og gjorde sig til grin sidste gang
Du mener i Helsingør?
Ej man, nu er i ved at lave det om til endnu en tråd om mål og midler STOP!!!!
Og jeg synes at Meinhof supporter skal smutte tilbage til sin hule med sin bandekrigsmentalitet. Stalingrad my ass, Århus er ikke Stalingrad, bum færdig!
Men hvis du er så opsat på det Meinhof, hvorfor er du så ikke ude og skyde lidt i gaderne? Jeez...
Fordi mit indlæg ikke er vanvittig meget præget af argumenter, vil jeg linke til mit blog indlæg om militant antifascisme http://direkteaktion.wordpress.com/2009 … iske-kamp/
Det skrev jeg også fordi at denne debat bliver ved med at dukke op og starte forfra, og jeg gider ikke bruge tid på de samme argumenter hver gang, så ville jeg først blive arrig og begynde at råbe op...
Nej til bandementalitet, ja til bredt favnende antifascisme på alle samfundets planer!
Nu er det jo sådan, at det er meningen at demoen i Århus skal være med til at kickstarte en kampagne i byen.
Derfor tror jeg, at det er vigtigt lige nu at fokuserer på at mobilisere så det bliver en stor demo. Det vil sige en demo med folk fra hele landet og forskellige grupperinger og sammenhænge - hvor folk kan møde hinanden, snakke sammen og står side om side. Og derudover høre mere om kampagnen og situationen i Århus netop nu.
Med andre ord, så mener jeg at demoen skal ses som STARTEN på et langt sejt træk - ikke KLIMAKS på kampen mod nazisme. Jeg vil derfor opfodrer folk til at bruge krudtet på at mobiliserer til arrangementet - samle vennerne og sætte krydser i kalenderen ;)
Escape skrev:
mockduck skrev:
Escape skrev:
Fuck dem! De klaphatte er ikke til at tage seriøst. De har ingen fast ledelse eller noget som helst, og noget jeg vil opfatte som en gruppe på papir der render rundt og griller i skove og laver videoer af hvor og hvordan de har sat deres klamme stickers. Lad dem sende hvad de har! De kan rende mig!de var da nu meget søde da de stod og gjorde sig til grin sidste gang
Du mener i Helsingør?
nej til giv århus smilet tilbage
Jeg forsøger at mobilisere AGF-fans her. Nogen derinde må da være interesserede.
http://www.morethanaclub.dk/forum/viewt … ad_id=7650
Hvis I har lyst, kan I jo bakke op om det i det forum, og andre steder, det kunne have relevans.
Jens Hansen skrev:
Jeg forsøger at mobilisere AGF-fans her. Nogen derinde må da være interesserede.
Hvis I har lyst, kan I jo bakke op om det i det forum, og andre steder, det kunne have relevans.
fed idé.
jeg ved at de har holdt nogen
kampanger mod white pride før
så jeg tror da klart at det vil være oplagt at få dem med til demoen
Den demo de holdte sidste gang var dog en anelse anerledes: De fastslog at hvis nogen tog røde eller sorte flag med så ville demoen blive opløst med det samme, vist noget med at demoen skulle forblive apolitisk.
Escape skrev:
Den demo de holdte sidste gang var dog en anelse anerledes: De fastslog at hvis nogen tog røde eller sorte flag med så ville demoen blive opløst med det samme, vist noget med at demoen skulle forblive apolitisk.
Er det fodbolddemoen mod white pride du tænker på?
Flab skrev:
Escape skrev:
Er det fodbolddemoen mod white pride du tænker på?
Ja det er den...
Den blev afholdt af AFA (AGF fanklub Aarhus), Randers' fanklub og LO og foregik 1. Marts 2009
Presz skrev:
Ej man, nu er i ved at lave det om til endnu en tråd om mål og midler STOP!!!!
Og jeg synes at Meinhof supporter skal smutte tilbage til sin hule med sin bandekrigsmentalitet. Stalingrad my ass, Århus er ikke Stalingrad, bum færdig!
Men hvis du er så opsat på det Meinhof, hvorfor er du så ikke ude og skyde lidt i gaderne? Jeez...
Nej til bandementalitet, ja til bredt favnende antifascisme på alle samfundets planer!
Forstår ikke at du sammenligner millitant antifacisme, med bandekrigs mentalitet..?
Jeg er ikke tvivl, om at du på ingen måde har lyst til at bekæmpe de her bastarder for alvor, men lad idet mindste dem har har lyst til det gøre det på deres måde..Det er så anden gang jeg skriver dette: Jeg brokker mig heller ikke over jer der føler for at drikke jer en kæp i øret til demoerne, eller hellere vil male et fint banner.
Meinhof supporter skrev:
Forstår ikke at du sammenligner millitant antifacisme, med bandekrigs mentalitet..?
Bandekrigsmentaliteten går jo også ud på "hårdt mod hårdt", kære kammerat Meinhof..
Meinhof supporter skrev:
..gøre det på deres måde..
Og synke ned til deres niveau? Nej, ellers tak. Jeg siger fra overfor personlige angreb i hjem, jeg siger fra overfor drab og trusler, overfor overfald og skælsord, at køre på de svage og at tatovere Adolf's hoved på min bare røv!
Ja til, vild og bred antifascisme, til at møde dem i gaderne, til at tvinge dem væk - uden drab, til at holde vores bannere høje og stolte for at vise befolkningen hvem der har overtaget, ja til at sæbebobler!
Der er en tid til alting, din såkaldte revolution må ikke gennemføres uden folket og folket kan kun vindes gennem oplysning og argumentation.. Ellers graver vi blot vores egen grav!
Jens Hansen skrev:
Yderst dårlig idé.
Fair nok hvis du vil få flere "almindelige" folk med til demoen, dét kan jeg kun støtte op om.
Men den langt overvejende del af fodboldmiljøet i Danmark vil gerne holde politik langt væk fra sporten, med undtagelse af netop UWP og så lige Rude Lions fra fck. Så det er en dårlig idé at gå ind på at agf-fanforum, og begynde at hverve folk til en politisk demonstration, selvom UWP går til agf's fodboldkampe.
Fodbold og politik hører bare ikke sammen. I hvertfald ikke i vores lille andedam.
balier skrev:
Jens Hansen skrev:
Hvis I har lyst, kan I jo bakke op om det i det forum, og andre steder, det kunne have relevans.Yderst dårlig idé.
Fair nok hvis du vil få flere "almindelige" folk med til demoen, dét kan jeg kun støtte op om.
Men den langt overvejende del af fodboldmiljøet i Danmark vil gerne holde politik langt væk fra sporten, med undtagelse af netop UWP og så lige Rude Lions fra fck. Så det er en dårlig idé at gå ind på at agf-fanforum, og begynde at hverve folk til en politisk demonstration, selvom UWP går til agf's fodboldkampe.
Fodbold og politik hører bare ikke sammen. I hvertfald ikke i vores lille andedam.
Kan kun støtte op om det bailer skriver. Du spilder din tid derinde. Det vil kræve lang tid at overbevise dem, og de agf fans som måske er imod uwp, kan være de ikke læser med på det forum; hvilket altså vil sige at du ikke får noget ud af det. Demoen er lige rundt om hjørnet, brug kraftene på noget som du 100% er sikker på vil gavne demoen.
Og igen: Politik og bold hører ikke sammen!
Nej nej, politik og sport har ikke noget med hinanden at gøre...
http://iconicphotos.files.wordpress.com … e-jpg.jpeg
Meinhof du har redigeret i citatet, og har udeladt mit blogindlæg, smart nok når du ikke vil forholde dig til kritikken der fremsættes der og i mit indlæg.
Men det gør mig vred når du siger at jeg ikke vil bekæmpe fascister, for du ved slet intet om mig eller hvordan jeg agerer politisk i min hverdag og mit nærmiljø. Så stop det! Og nej, jeg har ikke tænkt mig at blive på sidelinjen og være passiv mens idioter som dig ødelægger fundamentet for ægte militant antifascisme og baner vejen for bandementalitet og voldsfikserede og -inficerede miljøer! Og det er da ikke et argument for noget, at du ikke vil tage stilling til andre folks gøren og laden.
Senest redigeret af Presz (15-01-2010 22:06:26)
Presz skrev:
http://iconicphotos.files.wordpress.com … e-jpg.jpeg
Og det er så en kritik til min mening om at fodbold og politik ikke burde høre sammen?
Meinhof supporter skrev:
"Jeg glemte at det ikke er mennesker vi skyder. Det er nazister" - Flammen.
fra filmen Flammen og Citronen.
Tilslutter du dig det citat fuldstændigt alvorligt her i ´fredstid´ - jeg mener der er jo ikke udbrudt borgerkrig, og vi er heller ikke besatte i dag?
Meinhof supporter skrev:
"Jeg glemte at det ikke er mennesker vi skyder. Det er nazister" - Flammen
Hvis nu citatet lød "Jeg glemte at det ikke er mennesker vi skyder. Det er anarkister", ville du så også synes at det var fedt?
Bag ethvert menneske står der en familie og et netværk af venner. Og jeg er helt sikker på, at forældre græder lige meget over at miste et barn, ligegyldigt om det er en anarkist eller en nazist.
Hvis du ikke vil acceptere nazister som mennesker, så skal du nok passe på, at kommunens nyoprettede antiradikaliseringsværn ikke får fat i dig...
Senest redigeret af snatch (15-01-2010 23:27:52)
Escape skrev:
Presz skrev:
http://iconicphotos.files.wordpress.com … e-jpg.jpegOg det er så en kritik til min mening om at fodbold og politik ikke burde høre sammen?
Nej, det kan vel dårligt kaldes et argument i mod at det "ikke burde" høre sammen. Jeg undskylder, indlægget var ment som at tilbage bevise at politik og sport ikke har noget med hinanden at gøre. Det har det og har altid haft.
Men jeg synes kun det er naturligt at AGF fans involveres her, fordi UWP netop er en ultra AGF gruppe, eller startede sådan, og bruger stadion som rekrutteringsbase. Jeg synes det i stor grad har noget med AGF miljøet at gøre!
Senest redigeret af Presz (16-01-2010 00:06:08)
Presz skrev:
Escape skrev:
Presz skrev:
http://iconicphotos.files.wordpress.com … e-jpg.jpegOg det er så en kritik til min mening om at fodbold og politik ikke burde høre sammen?
Men jeg synes kun det er naturligt at AGF fans involveres her, fordi UWP netop er en ultra AGF gruppe, eller startede sådan, og bruger stadion som rekrutteringsbase. Jeg synes det i stor grad har noget med AGF miljøet at gøre!
Det har det naturligvis! Men jeg kan også forstå hvis folk hellere vil deltage som ''enkelte personer'' i stedet for at dukke op som en gruppe og repræsentere deres fan fraktion. Hvis du forstår.
Senest redigeret af Escape (16-01-2010 00:22:36)
Presz, du kan finde utallige eksempler på fodboldklubber der har politiet indblandet. St. Pauli må vel nok være det bedste. MEN, som jeg skrev, har man i Danmark taget en holdning at man ikke mener politik skal blandes ind i fodbold, fordi så ender det pludselig ikke at handle om fodbold, men netop politik.
Det er dén udvikling fodboldscenen og grupperne, i Danmark har taget med undtagelse af de to grupper jeg nævnte før. Så må man som politisk aktiv respektere det, og lade vær med at hverve folk til demoer på fanfora. Det er ikke noget der gør kampen mod uwp mere populær, som man også tydeligt så med fodbolddemoen 1 marts.
snatch skrev:
Meinhof supporter skrev:
"Jeg glemte at det ikke er mennesker vi skyder. Det er nazister" - Flammen
Hvis nu citatet lød "Jeg glemte at det ikke er mennesker vi skyder. Det er anarkister", ville du så også synes at det var fedt?
Bag ethvert menneske står der en familie og et netværk af venner. Og jeg er helt sikker på, at forældre græder lige meget over at miste et barn, ligegyldigt om det er en anarkist eller en nazist.
Hvis du ikke vil acceptere nazister som mennesker, så skal du nok passe på, at kommunens nyoprettede antiradikaliseringsværn ikke får fat i dig...
Nej det ville ikke være specielt fedt.. Men jeg mener ikke at anarkisme er en forbrydelse mod menneskeheden og mindes at anarkismen har stået bag den største etniske udrensning i verdenshistorien..
Tja komunen kan sige hej til min langefinger..
Meinhof supporter skrev:
Tja komunen kan sige hej til min langefinger..
Håber faktisk, at de får fat i dig.. Folk som dig er til fare for både Venstrefløjen, men også hele menneskeheden!
Præcis lige så store idioter som nazisterne, den eneste forskel er at I kalder jer "anarkister" eller "kommunister" .. Føj.