Anarkisme i teori og praksis
Du er ikke logget ind.
GNWP Århus indkalder til demo!
Besøg evt. deres hjemmeside http://goodnightwhitepride.dk/
eller facebook http://www.facebook.com/#/event.php?eid=227179969013
DEMONSTRATION 6. FEBRUAR KL. 14.00
Grundet mange års chikane, overfald og hærgen fra den voldelige nazistiske hooligangruppe White Pride, siger vi stop. Det er på tide at stå sammen for at opnå tolerance og respekt som dagsorden i smilets by. Kom og støt op om vores demonstration mod nazisme lørdag den 6. feburar kl. 14.00 på Rådhuspladsen. Tag dine venner og bekendte med til demonstrationen. Nu må vi en gang for alle vise White Pride, at de ikke er velkomne i vores by.
INGEN RACISTER I VORES GADER!
Senest redigeret af Escape (31-12-2009 04:25:03)
Orh hvad det ser svedigt ud... I hvert fald noget jeg vil bakke op om....
Håber også at der bliver et after party, så man kan se alle de dejlige århusianere....
INGEN RACISTER I VORES GADER!!!
Kan man få lidt at vide hvilket demokodeks der forventes? Sort? Farverigt? Almindeligt? Barnevogne?
Jeg har nemlig på mavefornemmelsen at de her arrangører ikke er helt så folkeligt anlagte som den sidste store antinazidemo Giv Århus Smilet Tilbage-demo arrangeret af Antiracistisk Netværk-Århus den 11. oktober 2008. Det fremgår i hvert fald ikke særlig tydeligt i modsat fald.
@Jungledyret
Ikke noget jeg kan svare dig på, men regner da med at det bliver en folkelig demo med masser af glade mennesker. Men WP kan jo self. vende det hele på hoved så det ender med noget helt 3.
Kort sagt; kom glad!
Der skal meldes klart ud hvad det her går ud på ellers kommer jeg ikke og jeg er ellers en flittig demogænger uden de helt store neuroser og krav. Men jeg tager ikke til Århus igen til en eller anden umage blandingsevent.
Enten eller!
Ninjaskrald skrev:
Der skal meldes klart ud hvad det her går ud på ellers kommer jeg ikke og jeg er ellers en flittig demogænger uden de helt store neuroser og krav. Men jeg tager ikke til Århus igen til en eller anden umage blandingsevent.
Enten eller!
Det er da noget fis i en hornlygte i bedste overpriviligeret kjøvenhavnerstil! Ønsker du at bekæmpe skinkernes højreekstremisme ER Århus stedet at være, og når nu man heldigvis er så priviligeret at andre arrangerer en demo man kan deltage i, kunne det næsten ikke være nemmere at pusse den antifascistiske glorie og sige at man gjorde noget, der hvor det gjaldt.
Man kunne selvfølgelig også sidde sur derhjemme og brokke sig over der ikke på plakaten enten lægges op til regnbueis eller hardcore sortblok. Men en sådan diskussion har aldrig ført noget konstruktivt med sig i den antifascistiske kamp i Århus.
Det vigtige er at handle - gøre noget ved problemet - under de paroler vi kan være fælles om - WHITE PRIDE UD AF ÅRHUS!
Jeg tager i hvert fald fra dejlige (stort set) skinkefrie København til Århus uanset demoens udseende og form, for at støtte op den politiske sag og mine kammerater der kæmper en ærværdig kamp...
Ingen fine følelser eller skinker må stoppe os den dag!
Flab skrev:
Ninjaskrald skrev:
Enten eller!Det er da noget fis i en hornlygte i bedste overpriviligeret kjøvenhavnerstil! Ønsker du at bekæmpe skinkernes højreekstremisme ER Århus stedet at være, og når nu man heldigvis er så priviligeret at andre arrangerer en demo man kan deltage i, kunne det næsten ikke være nemmere at pusse den antifascistiske glorie og sige at man gjorde noget, der hvor det gjaldt.
Man kunne selvfølgelig også sidde sur derhjemme og brokke sig over der ikke på plakaten enten lægges op til regnbueis eller hardcore sortblok. Men en sådan diskussion har aldrig ført noget konstruktivt med sig i den antifascistiske kamp i Århus.
Det vigtige er at handle - gøre noget ved problemet - under de paroler vi kan være fælles om - WHITE PRIDE UD AF ÅRHUS!
Jeg tager i hvert fald fra dejlige (stort set) skinkefrie København til Århus uanset demoens udseende og form, for at støtte op den politiske sag og mine kammerater der kæmper en ærværdig kamp...
Ingen fine følelser eller skinker må stoppe os den dag!
Her må jeg godt nok bakke Flab 100 % op...
Jeg mener at bør være solidarisk og bakke 100 % op om det så en hippie-kaste-med-blomster-demo eller en fed banner blok der har sin egen dags orden og viser at man mener hvad siger og sparker en røv fed kampagne i gang....
Og hvis folk er bange for at de ikke for nogen informationer, var det så ikke en idé at organisere sig sådan så arrangørerne kan kontakte en med info, som ikke skal på nettet?
Ellers kunne man selv hive lidt i ens netværk og ringe til aktiv Århusiansk antifascist? Og hvis man endelig ikke har sådan en i sit netværk så kunne det være et tegn på at man ikke kommer nok uden for broerne, og så skal man nok bare prøve at sende en mail til GNWP Århus....
(Disse ting er ikke kun minded på Ninjaskrald)
Selv om alle herinde, helt sikkert bakker 110% op om, at Århus pt. udgør et af de største antifascistiske problemer i Danmark. Ville det stadig, som @Ninjaskrald også efterlyser, være nice hvis arrangørene vil fortælle noget mere om hvilken form for demo de ønsker.
Er demo'en arrangeret bred (partier, foreninger og fagforeningerne) så man kan spørge "bedste" om hun vil med. Eller er ideen en "sort" demo hvor barnevogne og bedstemødre, bør blive hjemme.
Der står på hjemmesiden at "Kampagnegruppen er ikke et lukket foretagende og er åben for alle der har lyst til at være med til at forme kampagnen" Hvis det holder stik, kan man vel godt løfte lidt af sløret for hvad for et "kodeks" demo'en skal foregå under. Uden at en sådan afsløring vil kompromittere den sikkerhed vi alle sætter højt.
En klar udmelding, vil gøre en mobilisering uden for Århus noget lettere, da de fleste nok gerne på forhånd vide, hvad de går med til.
Senest redigeret af ._. (03-01-2010 01:30:16)
http://projektantifa.dk/nyheder/article … et-i-arhus
man kunne forestille sig at der kommer afklaring på det med demo-stilen i det interview som Projekt Antifa nævner kommer i næste uge..
Okay. Det kan da være jeg går for langt og det er jo ikke fordi jeg er tilhænger af en seperatistisk tvedeling hvor alt det militante skal bortgemmes og holdes væk fra 'familievenlige' arrangementer.
Jeg synes bare at det sidste arrangement var lidt ærgeligt (det var også godt på mange punkter det er slet ikke det) og kunne have været bedre. Derfor kommer jeg altså stadig ikke hvis der ikke meldes mere klart ud, sry.
har i inviteret folk fra Flensborg. de venstrerradikale har været ret succesfuld at holde byen nazist fri
http://ayp.subvert.info/org.php?city=Fl … ry=Germany
Senest redigeret af stephan (03-01-2010 07:14:28)
Ninjaskrald skrev:
Okay. Det kan da være jeg går for langt og det er jo ikke fordi jeg er tilhænger af en seperatistisk tvedeling hvor alt det militante skal bortgemmes og holdes væk fra 'familievenlige' arrangementer.
Jeg synes bare at det sidste arrangement var lidt ærgeligt (det var også godt på mange punkter det er slet ikke det) og kunne have været bedre. Derfor kommer jeg altså stadig ikke hvis der ikke meldes mere klart ud, sry.
jeg kunne da ikke forestille mig andet end at demoen skulle være fredelig
men prøv at læse lidt mere om kampangen og følg med i interwievet
i næste uge.
jeg tror det opklare dit spørsmål rimelig godt
men måske skal du også lige have en lille smule tålmodighed
jeg tror der er ret mange af aktivisterne fra århus der har ret travlt
for tiden.
Senest redigeret af mockduck (03-01-2010 12:06:24)
At ønske klarhed om, hvad demoen går ud på, hvilket kodeks den har osv., har da intet at gøre med ikke at støtte op om antifascismen i Århus. Det vil NETOP skade den antifascistiske kamp, hvis man insinuerer, at demoen er bred og folkelig, når det reelt er black bloc og militans, der er kernen i det. Det vil skade folks sympati for kampen, hvorfor de ikke i samme grad vil deltage.
Det ville være ret synd for den mødre gruppe, der har fået nok af wp og derfor tager til demoen, hvis de blev fanget i mellem den sorte blok og skinkerne, fordi de troede det ville blive fredeligt og festligt..
Meinhof supporter skrev:
Det ville være ret synd for den mødre gruppe, der har fået nok af wp og derfor tager til demoen, hvis de blev fanget i mellem den sorte blok og skinkerne, fordi de troede det ville blive fredeligt og festligt..
Jeg er sikker på at det nok skal stå helt klart før dagen hvad der skal ske. Men når det så er sagt, er der ingen der kan garantere for WP's fremfærd. Ligeså vel som det er synd for ganske såkaldt "normale" dødelige borgere at blive angrebet af psykoskinker er det altså også synd for garvede venstreradikale antifascister - der kommer til demo på præcis det samme grundlag. Det er min opfattelse er der er mange der laver det skel, som om at alles grundlag for at deltage i en sådan demonstration ikke var det samme?
Der hvor den store problematik ligger, for mig, er, som du også (indirekte) nævner Meinhof supporter, det at tage børn med. Jeg ville personligt være meget betænkelig ved at tage mine egne børn med (hvis jeg havde børn), uanset hvilken slags demo der ligges op til. Jeg ville nok møde op på selve dagen og finde ud af hvor mange andre børnefamilier der var og hvordan det så ud - såfremt der ikke blot var lagt i ovnen til en militant demo, hvilket jeg ikke regner med her. Men det ville selvfølgelig være skønt at se en masse børnefamilier til demonstrationen, hvis man altså stiler i den retning.
Men til jer uden børn vil jeg sige: hav tillid til jeres jydske kammerater - det blir the shit!
Meinhof supporter skrev:
Fuldstændig enig...
Men min erfaring siger mig, at skinkerne ikke får lov til en skid af panserne når der er en offenlig anmeldt demo...
Østjyllands politi har efter hånden lært at tackle skinkerne når det er åbenlyst at de vil lave noget...
Det sås bl.a. også 1. Maj i år hvor panserne holdte skinkerne lukket inde på en bar hele dagen, så de ikke kunne komme ud og lave noget...
Tror ikke at man skal tage til Århus d. 6. med den forventning at man skal op og løse skinke problemet i Århus(læs; gå amok i Jægergårdsgade med en AK/tæve/dræbe skinkerne).... Men i stedet det formål at være med til at sparke Århusianernes kampagne igang...
1: Man bør efter min mening aldrig lave klassisk sort-blok når det handler om nazister, fordi en sort blok er for umobil til at kunne gøre noget og det aldrig tjener et formål at tage en defensiv antipoliti-taktik op når det handler om nazister.
2: Jeg tror kampagnen er præcis hvad den giver indtryk af. Ung, frisk og fed. De vil starte noget nyt. De forklarer hvad sagen handler om på en måde så unge kan forstå den og samtidig er de ikke fan af at diktere hvordan man må og ikke må bekæmpe nazismen. På den måde ligner det vi får en demo som hverken er afhængig af støtte langt ind i parlamentariske kredse eller som bliver så millitant ekskluderende at nye aktivister bliver skræmt væk.
3: Hvad der sker til demoen kommer derfor til at afhænge af nazisterne. Dog bliver det ikke muligt for dem at vinde da det lader til at der er styr på sikkerheden.
4: Hvad man ikke kan analysere ud af den tjekkede indkaldelse osv kan man kun finde ud af ved at være organiseret. De anarkister der føler sig for fede til organisering kan derfor sejle i deres egen sø mens resten kan blive aktive i LS eller SUF. Det er nok sådan det bør være.
rebe| skrev:
4: Hvad man ikke kan analysere ud af den tjekkede indkaldelse osv kan man kun finde ud af ved at være organiseret. De anarkister der føler sig for fede til organisering kan derfor sejle i deres egen sø mens resten kan blive aktive i LS eller SUF. Det er nok sådan det bør være.
Wow.
...
rebe| skrev:
4: ...De anarkister der føler sig for fede til organisering kan derfor sejle i deres egen sø mens resten kan blive aktive i LS eller SUF. Det er nok sådan det bør være.
Det lyder ret meget som om det er DIG, der har en selvfed og ekskluderende opfattelse af den antifascistiske kamp og organiseringen af denne. Der findes sku nok et sted eller to mere udover LS og SUF, hvor man kan lave antifascistiske arbejde.
Din analyse lyder lidt som en SWP peptalks, til de uoplyste og naive masser, men det undre mig ikke specielt meget, at høre den slags "belærende visdom" fra din side.
NB. Baconfabrikken har også opdaget, at der er demo den 6 feb
http://forum.danmarksnationalefront.dk/ … sedler-nye
Senest redigeret af ._. (03-01-2010 20:11:36)
._. , er det ikke på tide du slapper lidt af med alle de angreb? Uanset hvor irriterende du måtte finde andre postere, kommer der altså ikke en mere oplyst eller konstruktiv debat af at hakke på folk.
rebe|>> Naturligvis vil jeg, som medlem af og initiativtager til LS, opfordre til at anarkister der kan stå inde for vores platform melder sig ind; men jeg synes det er fjollet at sige at man er uden fast grund hvis man ikke vil være medlem af specifikke organisationer. SUF er ikke et sted for anarkister hvis man spørger mig, men LS behøver jo heller ikke at være det! Hvis anarkister hellere vil organisere sig i emnearbejde som f.eks. feministiske, fredsorienterede eller antifascistiske grupper, end at være med i en decideret anarkistisk mindretalsorganisation, er det så ikke okay?
Tias skrev:
SUF er ikke et sted for anarkister hvis man spørger mig
Må man spørge hvorfor, Tias?
Jeg ville egentligt bede dig bruge søge-funktionen, for vi har diskuteret det mange gange, men nu har jeg lidt tid at rutte med:
SUF har et minimumsprogram som medlemskriterium. Nævnte minimumsprogram er meget bredt, og inviterer derfor til at medlemmer der er alt fra anarkister til autoritære kommunister kan være medlemmer, og det er der da også!
Dette betyder at A) SUF har medlemmer hvis ideer om et fremtidigt samfund og strategierne der skal anvendes for at nå det er helt forskellige, og derfor B) at skoling bliver svært eller muligt, da der den ene dag kan komme en die-hard Leninist og den næste en libertær anarkist og holde oplæg, hvorfor nye medlemmer ikke får en konsistent skoling, og følgeligt C) at SUF ikke har noget revolutionært potentiale, og derfor mest bliver brugt til at pushe en række enkeltsager, som social størrelse, eller et springbræt til en karriere i Liste Ø (der for i øvrigt lider af mange af de samme problemer).
Jeg mener ikke at LS eller SUF er de eneste steder man kan blive organiseret. Mit indlæg var et angreb på alle dem der slet ikke organiserer sig og i øvrigt forventer dugfriske antifascistiske opdateringer på AD. Til dem vil jeg sige "Organisér jer for helvede og hold op med at pive over i mangler infos." Jeg er egentlig lige glad med hvor, hvordan og hvor formelt de organiserer sig. De skal bare ikke forvente at få de oplysninger de skal bruge for at blive konstruktive antifascister her.
Men betyder punkt A netop ikke, at punkt B bliver meget mere bredt og alment?
Altså er det ikke fantastisk, at nye aktivister ved SUF netop kan tage ved lære af forskellige grene af venstrefløjen og udfra det danne deres synspunkter. I stedet for, at de kun bliver skolet efter anarkistisk model eller marxistisk for den sags skyld? Det gør det da meget lettere, at forstå de forskellige vinkler på det politiske system og udfra de billeder man har fået, danne sig en holdning, men samtidig kunne sætte sig ind i andres holdninger og ideer til samfundet.
SUF gør jo netop det, som mange andre på venstrefløjen i dag har svært ved! De forener de forskellige politiske grene på venstrefløjen, gennem vores fællestræk og ikke vores forskellighed. Fællesskabet og mangfoldigheden i SUF fortæller os det vi nogengange selv har svært ved at se; at vi alle vil det samme.
Vi er ikke alternativer til det bestående system og samfund, fordi vi enten vil have staten nedlagt eller de røde flag frem igen, vi er alternativer til det bestående fordi vi - i modsætning til kapitalismen - tænker i mennesker!. Fordi vi tror på en verden, hvor der er mere en materiel værdi. Så kan et minimumsprogram rende mig et vist sted, SUF er hvad medlemmerne gør det til, ikke hvad ledelse vil have det til at være!
Er det forkert, Tias?
(Undskyld, jeg går så meget op i dette, men er selv medlem af SUF og har ofte haft denne diskussion med andre medlemmer. Jeg har forøvrigt aldrig lagt mærke til, at dette er blevet diskuteret før, undskyld hvis jeg har åbnet en gammel diskussion)
Det har den, mange gange endda, og jeg vil tage mig den frihed at lave en ny tråd, hvor vi kan diskutere det til bunds!
e-mailen er altså også til rådighed hvis man har spørgsmål
gnwp@riseup.net.
rebe| skrev:
Jeg mener ikke at LS eller SUF er de eneste steder man kan blive organiseret. Mit indlæg var et angreb på alle dem der slet ikke organiserer sig og i øvrigt forventer dugfriske antifascistiske opdateringer på AD. Til dem vil jeg sige "Organisér jer for helvede og hold op med at pive over i mangler infos." Jeg er egentlig lige glad med hvor, hvordan og hvor formelt de organiserer sig. De skal bare ikke forvente at få de oplysninger de skal bruge for at blive konstruktive antifascister her.
OK så er vi måske ikke så langt fra hinanden, som jeg troede, det lød bare lidt som et angreb på folk der ikke var villige til at organiserede sig, i landsdækkende grupper.
Senest redigeret af ._. (04-01-2010 01:43:06)
Så er det før omtalte interview kommet....
http://projektantifa.dk/nyheder/article … l-skabe-en
Lader til at det giver nogle svar på nogle af folks apørgsmål...
BomberQueer skrev:
Så er det før omtalte interview kommet....
http://projektantifa.dk/nyheder/article … l-skabe-en
Lader til at det giver nogle svar på nogle af folks apørgsmål...
Sign me up!
Aw, jeg vil også deltage i tweed og med majs-pibe!
Tweed-block, arw-yeah!
''Hvad er stilen til demoen?
Vi har som udgangspunkt ikke planlagt andet end en demonstration, som en demonstration nu er, men det er klart at hvis fascister angriber os, så står vi sammen som en gruppe og forsvarer os''.
Havde ikke forventet andet svar.
Folk må huske på at det er en demo mod en nazistisk hooligan gruppe, så det er utrolig svært at forudsige hvad WP planlægger den dag.
Så man skal nok lade de 4 kasser pilsner blive hjemme.
men husk nu at pas på at det ikke bliver til en kaptajn knop handske og han kaos crew på udflugt for tror at det vil skræmme en del nytilkommene demo gængere væk.
bare lige så det er sagt
Senest redigeret af mockduck (05-01-2010 14:55:48)
Det jeg snakkede om til at begynde med, var nok også nærmere en eller anden form for retning rent kommunikationsmæssigt. Sidste demo syntes det at være et ret umage sammenrend af inteessenter som forsøgte sig med alt fra kommunistiske faner, over pacifisme til en gæv (semi)-ung gut fik skræmt folk fra vid og sans med en flot sang om ting der brænder (;-)).
Synes det er fedt at melde offentligt ud at hvis skinkerne angriber så forsvare vi os kollektivt. Selvom det måske fortæller en historie om at vi er militante antifacister. Det skræmmer måske nogle folk væk. Men så har man i det mindste meldt klart ud og så må man argumentere fra det standpunkt man nu engang har taget.
Jeg siger dermed ikke at jeg håber det hele eskalere, men jeg synes det er langt federe end sidst hvor man både prøvede at være sort blok, familie-venlig demo og alt midt i mellem. Det jeg håber på er naturligvis en stor fed demo og at skinkerne ikke er i stand til at mobilisere noget som helst som modsvar.
Senest redigeret af Ninjaskrald (05-01-2010 15:33:33)
Semi-ung ?!?
.. jeg er i min bedste alder, tak!
Mwaharh !!!
Knast skrev:
Semi-ung ?!?
.. jeg er i min bedste alder, tak!
Mwaharh !!!
Jeg synes personligt også det lød meget godt...men øh..meningerne herom var altså delte.
Haha!
Ninjaskrald skrev:
Synes det er fedt at melde offentligt ud at hvis skinkerne angriber så forsvare vi os kollektivt. Selvom det måske fortæller en historie om at vi er militante antifacister. Det skræmmer måske nogle folk væk. Men så har man i det mindste meldt klart ud og så må man argumentere fra det standpunkt man nu engang har taget.
Det ville skræmme mig mere hvis folk ikke var klar til at forsvare sig og man istedet valgte og flygte. Så ved ikke hvordan det skulle skræmme nogen når de melder ud at man nærmest garanterer demonstranternes sikkerhed.
@ Escape
Tjah. Jeg tror altså at en sådan udmelding er med til at framme demoen som noget andet end hvis der blev sagt familievenlig lalala..bare det at der eksistere en idé om selv at bruge militans i stedet for at lade panze klare det (for det gør politiet jo altid tænker mange), er seriøst grænseoverskridende for mange. De vil tro at der er lagt i kakkelovnen til noget vildt osv osv.
Men jeg synes da det er fint nok og naturligvis skal man da forsvare sig hvis WP'erne angriber.
Der har før været demo mod racisme/nazisme problemerne i århus, med stor opbagning blandt andre end blot den hårde kerne af århus' radikale miljø. Jeg håber virkelig at denne demo bliver af sådan en karakter. Jo flere forskellige mennesker og jo flere familier vi kan samle til denne demo, jo mindre sandsynlighed tro jeg der er for, at WP kunne finde på noget.